Koleje Mazowieckie są w trakcie przetargu na usługi autobusowego przewozu osób w ramach zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Garwolin – Dęblin. Cena stanowi tylko 54 procent kryterium wyboru wykonawcy. Na udział zdecydowało się tylko trzech przewoźników.
Koleje Mazowieckie szukają przewoźnika autobusowego na okres od czerwca do 9 grudnia 2017 roku, który zapewni komunikację na trasie Garwolin – Dęblin. Powodem jest zamknięcie linii kolejowej nr 7 z Otwocka do Lublina, którą Polskie Linie Kolejowe będą modernizować.
Zamawiający wymaga świadczenia usług przy wykorzystaniu co najmniej piętnastu autobusów o długości od 11,5 do 15,5 metra, nie starszych niż wyprodukowane w 2003 roku – w tym trzech pełniących funkcję rezerwy czynnej oraz jednego spełniającego funkcję autobusu wspomagającego i/lub rezerwowego. Co najmniej siedem autobusów ma być niskowejściowych i/lub niskopodłogowych.
5 czerwca spółka otworzyła wreszcie oferty w postępowaniu. Okazało się, że chętne do zapewnienia przewozów znalazły się trzy firmy. Najtańszą ofertę złożyła Europa Express City, która życzy sobie 6,216 mln zł brutto za świadczenie usług. Drugi w kolejności jest PKS Polonus z ceną 6,258 mln zł brutto. Trzecią ofertę złożył PKS Tarnobrzeg – 6,448 mln zł brutto. Wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie zamawiającego, który przygotował budżet wysokości aż 7,915 mln zł brutto.
Warto jednak mieć na uwadze, że cena stanowi tylko 54 proc. wagi przy ocenianiu ofert. Prawie równie ważne są kryteria jakościowe: czas podstawienia autobusu wspomagającego i/lub rezerwowego, dostępność miejsc siedzących w autobusach niskopodłogowych i/lub niskowejściowych, wyposażenie autobusów w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz w monitoring wizyjny, objęcie autobusów systemem zarządzania flotą oraz w urządzenia blokady alkoholowej.
Komunikacja zastępcza ma ruszyć wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy, która nastąpi już 11 czerwca. Mimo że zostało tak niewiele czasu, to Koleje Mazowieckie deklarują, że zdążą z rozstrzygnięciem przetargu i zapewnieniem połączeń.
W kwietniu Przewozy Regionalne
również ogłosiły przetarg, w którym poszukują przewoźnika, który obsłuży odcinek z Dęblina do Lublina. Więcej na temat modernizacji linii nr 7 można przeczytać
w tym wątku. W przypadku Europy Express warto także przypomnieć, że przewoźnik ten
wygrał niedawno przetarg na zapewnienie autobusowej komunikacji zastępczej za pociągi Kolei Wielkopolskich do Konina
podczas zamknięcia linii E20.