Jest zgoda Komisji Europejskiej na dofinansowanie 8 projektów kolejowych, których realizacja rozpoczęła się w perspektywie 2007-2013 - poinformowało Ministerstwo Rozwoju.
W ramach ośmiu inwestycji, o łącznej wartości ponad 3,5 mld złotych, zostaną zmodernizowane linie kolejowe, uruchomione systemy zdalnego sterowania ruchem, przebudowane przystanki i stacje kolejowe, dokończona zostanie budowa mostów i wiaduktów. Projekty otrzymają dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w łącznej kwocie ponad 2 mld złotych.
Pierwszy projekt to
modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa- Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego. W ramach Fazy II projektu zostaną dokończone prace rozpoczęte w ramach Fazy I, a w szczególności: uruchomienie systemów zdalnego sterowania ruchem, uruchomienie systemów utrzymania i diagnostyki obejmujących osiem obszarów zdalnego sterowania, zaprojektowanie, wybudowanie i uruchomienie systemów kierowania i zarządzania ruchem w dwóch centrach dyspozytorskich zlokalizowanych w Warszawie i Gdańsku, uruchomienie systemu ERTMS/GSM-R, jak również zaprojektowanie, wybudowanie i uruchomienie systemu monitoringu na całym odcinku.
Drugim projektem jest
modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap III, odcinek Czempiń - Poznań. Projekt stanowi kontynuację robót modernizacyjnych na linii kolejowej E 59 na odcinku Czempiń-Poznań. W efekcie przebudowane zostaną 32 km linii kolejowej, powstanie 7 przejść dla zwierząt oraz szereg obiektów inżynieryjnych. Trzeci projekt to
modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom. II faza projektu obejmuje swoim zasięgiem modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Warka (LOT A i B) wraz ze stacjami, przystankami kolejowymi i innymi obiektami inżynieryjnymi znajdującymi się na tym odcinku. Łącznie przebudowanych/zmodernizowanych zostanie 46 km linii.
Następny projekt to modernizacja linii kolejowej E
75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne). II faza projektu stanowi kontynuację robót modernizacyjnych na linii kolejowej E 75 na odcinku Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne) wraz ze stacjami: Zielonka, Wołomin, Tłuszcz, Łochów. W ramach tej fazy projektu przebudowanych zostanie 32 km linii kolejowej oraz 3 przejścia dla zwierząt, korytarze ekologiczne.
Kolejnym projektem jest
modernizacja linii kolejowej Warszawa - Łódź, etap II, Lot A - odcinek Warszawa Zachodnia - Miedniewice (Skierniewice). Tu nastąpi dokończenie kontraktu na roboty modernizacyjne, odbiory i certyfikacja systemu ERTMS/GSM-R a także zabudowa zespołu przytorowego systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice. Dokończona jako oddzielny projekt zostanie ta sama linia w ramach części
Lot C. Tu projektu dokończone zostaną prace związane z zabudową warstwy LCS na linii nr 1 pomiędzy stacją Żyrardów a stacją Koluszki. Wykonywane będą prace montażowe urządzeń srk, urządzeń zasilania elektroenergetycznego oraz urządzeń łącznościowych w budynku LCS Skierniewice wraz z przebudowa układu torowego na tej stacji.
Siódmy projekt to
poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa). W ramach fazy II projektu dokończone zostaną prace w zakresie: zabudowy 4 mostów kolejowych oraz 1 wiaduktu kolejowego, budowy 1 i modernizacji 1 mostu kolejowego oraz budowy wiaduktu kolejowego linii 226, modernizacji układu torowego i sieci trakcyjnej linii 226.
Ostatni projekt to
Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" Faza II - realizacja przedsięwzięcia. W ramach drugiej fazy projektu Pomorskiej Kolei Metropolitarnej wybudowane zostaną dwa przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion na odcinku linii kolejowej nr 201, zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z niezbędną przebudową istniejącej infrastruktury. Stanowi to uzupełnienie całej inwestycji polegającej na budowie dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz, przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, do włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 201 (Gdynia – Kościerzyna) w kierunku Gdyni o długości 16,97 km. Dobudowa dwóch przystanków ma na celu dostosowanie się do potrzeb pasażerów, generowanego ruchu i usprawnienie prowadzonej komunikacji.
Pełną listę wraz z terminami i wartością projektów można
pobrać tutaj.