Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kombud: Nie zapominajmy o urządzeniach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kombud: Nie zapominajmy o urządzeniach
fot. Michał Szymajda
Programy rozwoju kolejnictwa powinny wspierać nie tylko producentów pojazdów czy elementów nawierzchni, ale także urządzeń SRK – stwierdził prezes zarządu Zakładów Automatyki Kombud S.A. podczas dyskusji na temat rządowego programu rozwojowego „Luxtorpeda 2.0”. Jak ocenił, przy odpowiednim wykorzystaniu funduszy unijnych z obecnej perspektywy budżetowej polskie firmy z branży transportowej mogą powtórzyć sukces hiszpańskich.

Działania ze strony władz państwowych, jakich w ocenie Frąka potrzebuje branża kolejowa, to przede wszystkim informowanie z wyprzedzeniem o skali środków dostępnych w kolejnych latach. – Kiedy kraj dopiero zaczynał korzystać z funduszy europejskich, hiszpański minister odpowiedzialny za kolej zorganizował zebranie przedstawicieli firm wykonawczych, uprzedził o skali pieniędzy do przerobienia w konkretnym okresie i zadeklarował wsparcie w ich konstruktywnym wydawaniu. Dzięki temu po zakończeniu unijnej perspektywy budżetowej firmy hiszpańskie rozjechały się za zleceniami po całym świecie i zarabiają pieniądze, na czym korzysta także budżet ich kraju. Trzeba uwierzyć w przemysł, dać mu szansę skorzystania z każdej okazji – przekonywał prezes Kombudu.

Od konsumpcji do eksportu

Szansę na zostanie potentatami w branży mają jego zdaniem także polskie przedsiębiorstwa. – Mamy sprawne firmy, produkujące zarówno tabor, jak i nawierzchnię oraz inne elementy potrzebne kolei, często na poziomie światowym. Polski przemysł zaistnieje silniej w Polsce i za granicą, jeśli przejdziemy od konsumpcji technologii innowacyjnych do ich eksportu, tak jak uczyniono to na przykład w Korei Południowej – stwierdził Frąk. Nie oznacza to zamykania się na współpracę z zagranicą. – Inni długo uczyli się innowacyjności, wiedzą od nas więcej w niektórych obszarach. Partnerstwo innowacyjne z zagranicą, będące jednym z narzędzi programu, powinno być wykorzystywane do rozwijania polskiego przemysłu – powiedział.

Temat ten rozwinął inny uczestnik panelu, przedstawiciel Siemensa i były prezes spółek z Grupy PKP Krzysztof Celiński. – Powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie o sposób udziału w wojnie technologicznej. Ten, kto przoduje w nowych technologiach, bierze największe marże i ma wpływ na kształt przepisów, a więc reguł gry, które obowiązują także pozostałych producentów – stwierdził.

Więcej partnerstwa innowacyjnego

– Nie słyszałem o wykorzystaniu partnerstwa innowacyjnego poza współpracą Pesy i PKP IC przy projekcie lokomotywy dwutrakcyjnej. Trzeba szerzej wykorzystywać to narzędzie do wprowadzania nowych technologii. Możliwość niepowodzenia takich projektów, a także odstąpienia od nich, jest wpisana w koszty i przewidziana przez prawo, nie ma więc z tej strony ryzyka dla uczestników – kontynuował Celiński. Tymczasem, w jego ocenie, wielu zamawiających nie jest dziś otwartych na innowacje: specyfikacje warunków zamówienia są często efektem chęci uniknięcia ryzyka. – Przejawem tego jest na przykład żądanie już na etapie przetargu świadectwa dopuszczenia danego rozwiązania przez Urząd Transportu Kolejowego. W ten sposób nie tylko nie zamówimy niczego nowego, ale zamrażamy na co najmniej 10 lat rozwiązania, które staną się po tym okresie przestarzałe – powiedział.

W ocenie prezesa Kombudu całościowe myślenie o modernizacji kolei nie może pomijać roli infrastruktury i urządzeń sterowania ruchem. – Kolej to przecież nie tylko pojazdy, choć to przez ich pryzmat cały system jest postrzegany przez pasażerów – zaznaczył. To właśnie urządzenia, o których mowa, nie tylko czynią ruch pociągów bezpiecznym, ale niejednokrotnie pozwalają też na podniesienie jego prędkości. – Dlatego program powinien obejmować całość systemu: jeśli potraktować go wybiórczo, będzie kulawy – zaznaczył.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

Innowacje

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

inf. pras 10 lutego 2022

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

Innowacje

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

inf. pras 12 listopada 2021

Kombud świętuje jubileusz z nowym laboratorium srk

Innowacje

Zmiana prezesa w Kombudzie

Biznes

Zmiana prezesa w Kombudzie

inf. pras 10 czerwca 2021

Zobacz również:

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

Innowacje

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

inf. pras 10 lutego 2022

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

Innowacje

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

inf. pras 12 listopada 2021

Kombud świętuje jubileusz z nowym laboratorium srk

Innowacje

Zmiana prezesa w Kombudzie

Biznes

Zmiana prezesa w Kombudzie

inf. pras 10 czerwca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5