Od kilku dni bilety kolejowe niektórych przewoźników można kupić za pośrednictwem internetowego sklepu Koleo. Z serwisu nie mogą jednak skorzystać podróżujący pociągami PKP Intercity, choć początkowo na stronie dostępne miały być bilety wszystkich spółek. Na razie największy przewoźnik dalekobieżny nie podjął bowiem ostatecznej decyzji, czy wprowadzi swoje pociągi do nowego systemu.
Zgodnie z zapowiedziami z początku lutego, przed kilkoma dniami ruszyła sprzedaż biletów za pośrednictwem platformy Koleo. Główną funkcją portalu pod tą samą nazwą jest wyszukiwarka połączeń kolejowych. Po znalezieniu wybranego kursu pasażer ma możliwość natychmiastowego kupna biletu bez przekierowań na strony poszczególnych przewoźników.
Stworzony przez warszawską spółkę Astarium portal nie oferuje jednak wszystkich możliwości, jakie miały być dostępne od pierwszych dni działalności sklepu. Podstawowym mankamentem jest bardzo ograniczona lista przewoźników, którzy zdecydowali się podjąć współpracę w zakresie sprzedaży z Koleo. O możliwości kupna biletów za pośrednictwem serwisu
poinformowały Przewozy Regionalne, a także, jako pierwsza,
Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Możliwości serwisu ma regularnie przybywaćNajwiększym problemem jest więc nieuwzględnienie w systemie sprzedaży pociągów PKP Intercity, bo w założeniach Koleo miało przede wszystkim ułatwiać planowanie podróży z przesiadką. Po rejestracji konta i wybraniu połączenia, które choć na części trasy obsługiwane jest przez PKP IC, podróżny zobaczy komunikat „Chcielibyśmy sprzedać Ci bilet na to połączenie. Koleo jest w pełni do tego gotowe. Wspieramy PKP Intercity by w Koleo dostępne były również i jego bilety”.
Jak mówi Maciej Dutkiewicz z Astarium sp. z o.o., serwis został uruchomiony pomimo braku możliwości zakupu biletów na pociągi PKP IC ze względu na współpracę z innymi spółkami kolejowymi. – Jednym z wyzwań podczas tworzenia Koleo okazały się duże różnice w tempie działania przewoźników. Jest to związane na przykład z kwestią liczby pracowników lub zasobów IT. Z niektórymi bardzo szybko udawało się rozwiązywać wszystkie zagadnienia. Nie mogliśmy zmuszać ich do dłuższego czekania, dlatego zdecydowaliśmy, że następnych przewoźników będziemy dodawali po kolei w niedługich odstępach. – tłumaczy.
IC nie podjęło decyzji o wejściu do systemu – Koleo jest technicznie i organizacyjnie gotowe do sprzedaży biletów PKP Intercity już od końca 2015 r. – zapewnia nas przedstawiciel Astarium – Zależy nam, by jak najszybciej rozpocząć sprzedaż biletów tej spółki. Rozmawiamy o tym i wyczuwamy dobrą wolę współpracy – mówi.
Póki co jednak przewoźnik nie potwierdził, że jego bilety w ogóle będą dostępne w nowym kanale dystrybucji. – Cały czas prowadzimy rozmowy dotyczące tego projektu. Decyzje jeszcze nie zapadły – powiedziała nam jedynie Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. – Dziś naszym priorytetem jest jednak projekt Wspólnego Biletu [organizowanego przez MIB] – stwierdziła przedstawicielka spółki.