Plan transportowy Mazowsza można nazwać de facto planem kolejowym. Jest to świadoma polityka województwa, które od lat rozwija wyłącznie tę gałąź transportu, po macoszemu traktując transport drogowy. Na liście inwestycji znalazły się wyłącznie te, które dotyczą kolei, usprawniając cały system. Obejmuje ona wiele nowych linii oraz kolejne zakupy taborowe.
Najważniejsze potoki pasażerów
Powierzchnia Mazowsza stanowi aż 10% powierzchni kraju. Daje to ponad 35 tys. km kw. Ogółem zamieszkuje ten obszar co najmniej 5,3 mln ludności. Urzędnicy zwracają jednak uwagę, że ta wartość jest niedoszacowana. Codziennie duża część tych osób korzysta z 15 linii kolei regionalnej oraz jednej – Warszawskiej Kolei Dojazdowej, co przekłada się na 1712 km długości. – Jeśli chodzi o linie transportu drogowego, to są one bardzo rozdrobnione. Na podstawie zezwoleń, które wydaje marszałek województwa, wynika, że występuje na Mazowszu 1 tys. takich linii. Do tego dochodzą pozostałe linie w transporcie międzywojewódzkim – wymienia Krzysztof Rodziewicz, zastępca dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Mazowieckiego.
Oczywistym jest, że najważniejszym kierunkiem przemieszczania się ludności w województwie mazowieckim stanowią przewozy w kierunku stolicy. Tym właśnie kierowano się, przygotowując plan transportowy dla Mazowsza, który przyjęto w listopadzie 2014 r. Jak wymienia Rodziewicz, nie tylko w ramach aglomeracji warszawskiej przeważa kierunek podróży do Warszawy. – Jest też pięć ośrodków regionalnych i subregionalnych, które również w przeważającej mierze ciążą do Warszawy – dodaje. Są to oczywiście Płock, Ciechanów, Ostrołęka, Siedlce i Radom. – Przewozów pomiędzy tymi miastami, na tak zwanych liniach obwodowych, odnotowujemy niewiele. Co pokazuje, że jednak Warszawa jest głównym generatorem ruchu na terenie województwa – zaznacza Rodziewicz.
Mazowsze bardziej kolejoweKoleje Mazowieckie jako jedyny przewoźnik kolejowy w kraju co roku odnotowuje wzrost przewozu liczby pasażerów – w 2015 r. były to 63 mln. Od kilku lat także WKD co roku notuje wzrost zainteresowania tym środkiem transportu. W zeszłym roku spółka przewiozła ponad 7 mln pasażerów. – Potwierdza to tylko wyjątkowość aglomeracji warszawskiej – przyznaje Rodziewicz. Obie spółki wykonały w 2015 r. aż 17 mln pociągokilometrów. Przy tak silnym udziale kolei w województwie mazowieckim, transport drogowy odbywa się jedynie na zasadach komercyjnych. – Jedynym takim elementem, który brany jest pod kątem finansowym, są dotacje do ulg ustawowych. Te jednak przestaną obowiązywać w tym kształcie wraz z nowym rokiem – dodaje. O zmianach w przepisach transportu publicznego pisze więcej portal
transport-publiczny.pl.
Marszałek województwa wraz z samorządem województwa dopłacają ze środków własnych do transportu publicznego 280 mln zł w skali roku.– Są to tylko przewozy kolejowe – zaznacza urzędnik. Dopłata rekompensaty do jednego pociągokilometra wynosi ok. 15 zł. – Na dzisiaj nie ma takich środków zaplanowanych, aby dodatkowo finansować przewozy autobusowe, które w naszym mniemaniu, w części działają na zasadach komercyjnych – dodaje.
W Planie Transportowym pojawiły się jednak dwa połączenia drogowe, które mają za cel zapewnienie połączeń komunikacyjnych głównych ośrodków regionalnych. W tym przypadku jest to Płock i Ostrołęka. – Wprawdzie transport kolejowy jest w nich dostępny, natomiast jego jakość jest zdecydowanie niewystarczająca i uważamy, że te kierunki powinny zostać wzmocnione transportem autobusowym. Wybór operatora nastąpi w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi – wyjaśnia urzędnik.
Kolej na kolejMazowsze planuje przede wszystkim dalszy rozwój połączeń kolejowych. W planach jest uruchomienie połączeń kolejowych na odcinku stacja Modlin – Port Lotniczy Warszawa-Modlin, co będzie się wiązało z wybudowaniem nowego odcinka torów. Urzędnicy zastanawiają się nad możliwością wydłużenia tej relacji aż do Płocka.
Plan Mazowsza przewiduje też wznowienie przewozów pasażerskich na kilku liniach kolejowych. Chodzi przede wszystkim o linię nr 6 na odcinku Małkinia – granica województwa – Czyżew; linię nr 12 na odcinku Skierniewice/Mszczonów – Góra Kalwaria/Pilawa; linię nr 28 Wieliszew – Zegrze; linię nr 55 Siedlce – Sokołów Podlaski; linię nr 34 Ostrołęka – Małkinia oraz linię nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele.
W Planie ujęto także zmianę układu linii komunikacyjnych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Pociągi z linii radomskiej miałyby przejeżdżać na linię obwodową w kierunku Warszawy Gdańskiej dzięki planowanej przebudowie torów w rejonie Warszawy Zachodniej. W przypadku odbudowy dworca Warszawa Główna, także i ten obiekt obsługiwałby połączenia Kolei Mazowieckich. Z kolei na linii kolejowej nr 509 na odcinku Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska ma szansę w przyszłości pojawić się ruch pasażerski.
Czytaj też:
Warszawa: Pierwsze prace przy przebudowie WWK w tym roku Warszawa Główna na nowo: Lepsze przesiadkiKolej na zakupyPoza modernizacją dotychczasowych ezt oraz zakupem 6 nowych składów ezt dla WKD, w planach jest także zakup 10 nowych, dwuczłonowych ezt do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego w godzinach pozaszczytowych z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu oraz zakup 2 sztuk jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych oraz dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego, przeznaczonych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym. Urząd Marszałkowski myśli również nad rozbudową baz utrzymaniowo-naprawczych spółki Koleje Mazowieckie w Sochaczewie, Tłuszczu i w Warszawie – Ochota.
Dodatkowo, podjęte mają zostać prace nad powołaniem podmiotu zarządzającego publicznym transportem zbiorowym w celu koordynacji zadań z zakresu organizacji transportu zbiorowego.