Przedłuży się rewitalizacja zabytkowego dworca Sosnowiec Maczki. Obiekt zostanie udostępniony Centrum Naukowo-Dydaktycznemu Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej dopiero w 2017 r., choć placówka rozpocznie działalność zgodnie z planem w przyszłym roku. PKP SA unieważniły przetarg z powodu zbyt wysokich ofert.
PKP SA unieważniły przetarg na rewitalizację dworca Sosnowiec Maczki, który miał zostać zaadaptowany na potrzeby planowanego do utworzenia Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej. – Mieliśmy ambitne plany, żeby w przyszłym roku rozpocząć tam rok akademicki. Oferty, które otrzymaliśmy na przebudowę tego dworca, głównie ze względu na termin przekroczyły znacząco założony budżet – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Jak dodaje, firmy najpewniej wliczyły sobie w koszty ryzyko nieterminowego skończenia prac – w efekcie, gdyby wybrano jakąś ofetrę, PKP mogły przepłacić i mimo to pozostać bez zrewitalizowanego dworca w zakładanym terminie.
Problem z przebudową dworca Sosnowiec Maczki nie opóźni startu kolejowej uczelni, która ma być odpowiedzią na problem tzw. luki pokoleniowej wśród kadry kolejowej. Zajęcia dydaktyczne rozpoczną się planowo 3 października 2016 r. – Dogadaliśmy się z Politechniką, że centrum dydaktyczne ruszy, ale w innej, zastępczej lokalizacji. Dzięki temu zyskujemy więcej czasu – mówi Bator. Placówka będzie korzystać z sal i laboratoriów udostępnionych przez Wydział Transportu Politechniki, który mieści się w Katowicach.
W najbliższym czasie ma zostać ogłoszone nowe postępowanie na rewitalizację dworca w Maczkach. – Nowy przetarg zawiera wydłużony termin. Mamy nadzieję, że dostaniemy rozsądniejsze kwoty. Nie chcemy przepłacać za te prace, zwłaszcza jak jest możliwość ulokowania placówki w zastępczej lokalizacji – mówi Jarosław Bator. Nowy termin zakończenia inwestycji to sierpień 2017 r. Zakres inwestycji nie zmieni się.
Prace objąć mają przebudowę zabytkowego gmachu dworca z 1848 r., zlokalizowanego w międzytorzu, w rejonie ulic Skwerowej i Krakowskiej. Budynek magazynu z ok. 1850 r., znajdujący się w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej, zostanie przeznaczony na handel i gastronomię. Osiem obiektów kolidujących z inwestycją zostanie wyburzonych. Ich miejsce zajmie plac. Całość będzie połączona nowym przejściem podziemnym. Powstanie też parking.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.