Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kolejowa specustawa ma trafić do Sejmu przed wakacjami

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
06-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kolejowa specustawa ma trafić do Sejmu przed wakacjami
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plKolejowa specustawa ma trafić do Sejmu przed wakacjami
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad tym, by zrównoważyć nakłady inwestycyjne na kolej w najbliższych latach. Ma w tym pomóc specustawa kolejowa.

– Mam nadzieję, że projekt specustawy kolejowej przed wakacjami trafi do Sejmu i wejdzie ona w tym roku w życie – powiedział Polskiej Agencji Prasowej Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Resort chciałby przez specustawę wpłynąć na przyspieszenie inwestycji na kolei, a przez to na zmniejszenie luki inwestycyjnej i zrównoważenie nakładów finansowych w następnych latach.

Krótsze procedury = szybsze inwestycje

Dzięki specustawie zmniejszy się ryzyko niewykorzystania funduszy pochodzących z UE przez m.in. uproszczenie procedur związanych z pozwoleniami na budowę, decyzjami środowiskowymi i pozwoleniami na eksploatację. Jeśli projekt ustawy trafi do sejmu przed wakacjami, nowe przepisy zaczną obowiązywać z końcem 2016 roku. Andrzej Adamczyk zaznaczył też, że pozytywny efekt regulacji może zostać wzmocniony poprzez nowelizację prawa zamówień publicznych.

– Do przygotowania i realizacji każdego projektu, każdej inwestycji zostanie wyznaczona odpowiedzialna za niego konkretna osoba. Chcemy skończyć z sytuacją, że inwestycje nie mają „imienia i nazwiska”, a w całości odpowiada za nie tylko zarząd PKP PLK czy minister, rząd. Nie chodzi nam o to, aby zmniejszać odpowiedzialność tych instytucji, ale wprowadzić jasne zasady oceny inwestycji i odpowiedzialności – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Jakie nakłady na kolej?

Minister przedstawił planowane budżety inwestycyjne PKP PLK na kolejne lata. W tym roku nakłady na kolej mają wynieść 4,3 mld zł.  Dlaczego tak mało?

– Sytuacja w jakiej tkwimy wynika w dużej mierze z tego, że trzy lata temu ustalono taki system monitoringu inwestycji kolejowych, który kumuluje błędy na różnych szczeblach. Na poziomie kierownictwa firmy skutkowało to całkowitym rozminięciem się z realiami. Sytuacja z naszego punktu widzenia jest trudna. Kierujący firmą nie posiadają bowiem właściwej wiedzy dotyczącej jednego z dwóch podstawowych zadań PKP PLK, jakim jest obok utrzymania linii modernizacja infrastruktury – powiedział Piotr Stomma, podsekretarz stanu ds. kolei w MIB w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

W 2017 roku budżet ma wynieść 6,8 mld zł, w 2018 – 8,9 mld zł. W 2019 r. przewidywany jest skokowy wzrost do 17,7 mld zł, a w 2020 r., do 17,4 mld zł. Docelowy budżet roczny PKP PLK na projekty modernizacyjne i rewitalizacyjne ma wynosić ok. 8,5 mld zł.

Więcej o przyczynach powstania projektu specustawy przeczytasz TUTAJ. O kontrowersjach związanych z wdrażaniem infrastrukturalnych specustaw rozmawialiśmy z Robertem Siwikiem, ekspertem z zakresu Prawa Zamówień Publicznych. Rozmowę przeczytasz TUTAJ.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5