Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad tym, by zrównoważyć nakłady inwestycyjne na kolej w najbliższych latach. Ma w tym pomóc specustawa kolejowa.
– Mam nadzieję, że projekt specustawy kolejowej przed wakacjami trafi do Sejmu i wejdzie ona w tym roku w życie – powiedział Polskiej Agencji Prasowej Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Resort chciałby przez specustawę wpłynąć na przyspieszenie inwestycji na kolei, a przez to na zmniejszenie luki inwestycyjnej i zrównoważenie nakładów finansowych w następnych latach.
Krótsze procedury = szybsze inwestycjeDzięki specustawie zmniejszy się ryzyko niewykorzystania funduszy pochodzących z UE przez m.in. uproszczenie procedur związanych z pozwoleniami na budowę, decyzjami środowiskowymi i pozwoleniami na eksploatację. Jeśli projekt ustawy trafi do sejmu przed wakacjami, nowe przepisy zaczną obowiązywać z końcem 2016 roku. Andrzej Adamczyk zaznaczył też, że pozytywny efekt regulacji może zostać wzmocniony poprzez nowelizację prawa zamówień publicznych.
– Do przygotowania i realizacji każdego projektu, każdej inwestycji zostanie wyznaczona odpowiedzialna za niego konkretna osoba. Chcemy skończyć z sytuacją, że inwestycje nie mają „imienia i nazwiska”, a w całości odpowiada za nie tylko zarząd PKP PLK czy minister, rząd. Nie chodzi nam o to, aby zmniejszać odpowiedzialność tych instytucji, ale wprowadzić jasne zasady oceny inwestycji i odpowiedzialności – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Jakie nakłady na kolej?Minister przedstawił planowane budżety inwestycyjne PKP PLK na kolejne lata. W tym roku nakłady na kolej mają wynieść 4,3 mld zł. Dlaczego tak mało?
– Sytuacja w jakiej tkwimy wynika w dużej mierze z tego, że trzy lata temu ustalono taki system monitoringu inwestycji kolejowych, który kumuluje błędy na różnych szczeblach. Na poziomie kierownictwa firmy skutkowało to całkowitym rozminięciem się z realiami. Sytuacja z naszego punktu widzenia jest trudna. Kierujący firmą nie posiadają bowiem właściwej wiedzy dotyczącej jednego z dwóch podstawowych zadań PKP PLK, jakim jest obok utrzymania linii modernizacja infrastruktury – powiedział Piotr Stomma, podsekretarz stanu ds. kolei w MIB
w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".
W 2017 roku budżet ma wynieść 6,8 mld zł, w 2018 – 8,9 mld zł. W 2019 r. przewidywany jest skokowy wzrost do 17,7 mld zł, a w 2020 r., do 17,4 mld zł. Docelowy budżet roczny PKP PLK na projekty modernizacyjne i rewitalizacyjne ma wynosić ok. 8,5 mld zł.
Więcej o przyczynach powstania projektu specustawy przeczytasz
TUTAJ. O kontrowersjach związanych z wdrażaniem infrastrukturalnych specustaw rozmawialiśmy z Robertem Siwikiem, ekspertem z zakresu Prawa Zamówień Publicznych. Rozmowę przeczytasz
TUTAJ.