Ruszył kolejny przetarg dotyczący globalnego projektu Rail Baltiki. PLK rozpoczęły poszukiwania wykonawcy projektu dla odcinka Białystok – Ełk. Ponadto, wybrany wykonawca sprawować będzie w trakcie trwania inwestycji autorski nadzór.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn."Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. To kolejna faza prac modernizacyjnych linii E75, nazywanego globalnie Rail Baltica. Stanowić ma ona element transeuropejskiego korytarza transportowego. Linia połączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki.
Łącznie 110 km torówWykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał za zadanie przygotować stosowną dokumentacje projektową, która swym zakresem obejmie infrastrukturę kolejową na odcinku Białystok – Ełk. Prace obejmą w sumie pięć odcinków: linię nr 38 od km 4,230 do km 103,706, linię nr 41 od km (-0,486) do km 1,800, linię nr 515 od km 1,280 – do km 1,915, linię nr 516 od km 1,385 – do km 1,917 oraz linię nr 223 wraz z wyjazdem w stronę stacji Orzysz od km 120,500 do km 121,827.
Odcinek linii kolejowej objęty niniejszym projektem o łącznej długości 109,398 km zlokalizowany jest na obszarze województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Projekt stanowi kontynuację prac realizowanych na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne (projekt POIiŚ) oraz planowanych prac na
odcinku Sadowne – Czyżew (projekt CEF) i na odcinku Czyżew – Białystok (projekt CEF).
Zakres przyszłej inwestycjiProjekt przewiduje modernizację i budowę linii nr 38 jako dwutorowej oraz podniesienie prędkości maksymalnej do 160 km/h, przy założeniu, że będą występować lokalne ograniczenia prędkości (częściowe korekty przebiegu linii w celu uzyskania zakładanej prędkości), kompleksowe wzmocnienie podtorza i odnowienie nawierzchni torowej.
Ponadto PLK planują rehabilitację linii nr 41, 223, 515 516 wraz z pozostawieniem jednotorowych odcinków linii nr 515 na odcinku od km 1,285 do km 1,915, linii 516 na odcinku od km 1,385 do km 1,917, linii nr 223 na odcinku od km 120,500 do km 121,827 oraz linii nr 41 na odcinku od km -0,486 do km 1,800.
Projekt przewiduje również przebudowę istniejących posterunków i punktów eksploatacyjnych w celu dostosowania do zakładanej prędkości. Przebudowana oraz dobudowana będzie siec trakcyjna. PLK zakładają także budowę peronów, budynków i obiektów inżynieryjnych. W zakres zadania wchodzi również zabudowa komputerowych urządzeń srk, zabudowa systemu ETCS poziomu 2 oraz telekomunikacji – LCS Ełk.
Inwestycja gotowa za 6 latCelem głównym projektu jest poprawa stanu technicznego infrastruktury, eliminacja ograniczeń prędkości, osiągnięcie standardów sieci bazowej TEN-T, poprawa jakości połączeń kolejowych na odcinku linii E75. Polskie Linie Kolejowe szacują, że koszt opracowania dokumentacji wyniesie 35,1 mln zł netto. Projektowanie wraz z nadzorem autorskim potrwać ma 71 miesięcy, czyli prawie 6 lat. O wyborze zadecyduje w 60% cena, w 10% termin wykonania projektu, a w 30% dodatkowe wsparcie kluczowego personelu zespołu projektowego. Termin otwarcia ofert zaplanowano na 11 lipca.
Więcej o samym projekcie Rail Baltica można znaleźć na naszym portalu pod
tym linkiem.