ZNTK Oleśnica zakończyło modernizację dwóch lokomotyw EU07 dla PKP Intercity. Najważniejszą zmianą jest podniesienie prędkości maksymalnej ze 125 km/h do 160 km/h. Za wykonanie napraw z modernizacją dwóch elektrowozów ZNTK Oleśnica otrzyma 11,5 mln złotych.
Modernizację lokomotywy EU07A dla PKP Intercity przygotował w 2011 roku ZNTK Oleśnica. W tym celu lokomotywa EU07-495 została kompletnie przebudowana. Stare pozostały jedynie ostoja i ramy wózków. Według przewoźnika, elektrowóz po pierwszych niepowodzeniach działał bezawaryjnie, a maszyniści go chwalili.
Początkowo PKP IC nie chciało jednak zamawiać kolejnych elektrowozów EU07A. W sierpniu 2012 roku zmieniono jednak decyzję. Spółka posiadała zbyt małą liczbę lokomotyw EP09, które mogą prowadzić pociągi z prędkością 160 km/h. Stało się to szczególnie naglące po katastrofie w Szczekocinach, gdzie zniszczeniu uległa właśnie EP09. Lokomotywa ta była objęta polisą ubezpieczeniową na 10 mln złotych. Te pieniądze (z dodatkowym wkładem własnym) Intercity przeznaczyło na modernizację dwóch EU07 do typu 303Ea w ZNTK Oleśnica.
Zamówienia udzielono bez przetargu - tylko Oleśnica dysponuje dokumentacją swojej modernizacji. Jednak procedury trwały aż do końca maja 2013 roku. ZNTK Oleśnica miało mieć osiem miesięcy na wykonanie modernizacji, ale dopiero teraz pojawiły się informacje o zakończeniu prac. Potwierdziło je PKP Intercity. - Lokomotywy odbierzemy w ciągu kilku dni - mówi Beata Czemerajda z biura prasowego przewoźnika. Do standardu EU07A zmodernizowano lokomotywy EU07-533 (teraz to EU07A-002) i EU07-494 (EU07A-003).
W październiku 2012 roku Przewozy Regionalne chciały zamówić w Pesie modernizację 6 sztuk EU07 z dostosowaniem do prędkości 160 km/h. Jednak przetarg został unieważniony.