Wielkopolski przewoźnik samorządowy umożliwi swoim pasażerom zakup biletu na podróże pociągami KW i PKP IC, PR, PKP SKM lub ŁKA drukowanego na jednym blankiecie. Zapadły już decyzje w tej sprawie, choć nie zakończyły się wszystkie ustalenia techniczne. Większość podróżnych korzysta jednak z połączeń KW na krótkich odcinkach, priorytetem integracji będą więc przewoźnicy autobusowi.
– Wspólny bilet na kolei obejmujący różne regiony to tylko jeden z aspektów budowy zintegrowanej oferty – twierdzi Włodzimierz Wilkanowicz, prezes zarządu Kolei Wielkopolskich. – Drugim jest integracja różnych środków transportu w ramach aglomeracji: przewoźnika kolejowego, autobusowego, tramwajowego – powiedział w zeszłym tygodniu podczas konferencji na Uniwersytecie Łódzkim. Podkreślał, że KW podjęły już wraz z Przewozami Regionalnymi próbę budowy tak zintegrowanej oferty.
Pakiet Podróżnika nie przynosi wielu nowych możliwości, ale... – Już od paru lat działa u nas Wspólny Bilet bus – tramwaj – kolej – powiedział. – Jest więc już jakaś namiastka dobrego rozwiązania, oczywiście na razie jest ona bardzo niedoskonała, bo integracja powinna być dużo głębsza. Powinna objąć także nośniki, bo na razie jest to w naszym przypadku zwykły blankiet, a więc forma dość prosta, żeby nie powiedzieć prymitywna – opisywał.
Podkreślił przy tym, że podobnie mało zaawansowanym technicznie rozwiązaniem jest funkcjonujący od kilku miesięcy Pakiet Podróżnika, oferta spółek rządowych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Jedyną korzyścią dla pasażera jest w tym przypadku wydruk na jednym blankiecie zamiast na trzech oddzielnych – ocenił. W jego opinii wdrożenie tego rozwiązania nie przyniosło podróżnym istotnego ułatwienia, bo przewoźnicy mają podpisane ze sobą umowy o wzajemnej sprzedaży biletów. – Nie było więc problemu, by całą podróż opłacić przy jednym okienku – usłyszeliśmy podczas konferencji „Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich”.
... mimo to KW podjęły już decyzję o przystąpieniu do porozumieniaZwrócił on przy tym uwagę, że
zapowiadane przez Ministerstwo Infrastruktury wdrożenie taryfy degresywnej w ramach wspólnego biletu wielu przewoźników może budzić wątpliwości natury prawnej. Wskazywał on bowiem, że przewoźnicy regionalni otrzymują przychody z tytułu sprzedaży biletów na mocy umów z organizatorami przewozów, konieczne byłyby więc bardzo szerokie ustalenia w tym zakresie. Problematyczna może być w jego opinii także sytuacja, w której podróżny przemieszcza się pomiędzy kilkoma regionami, a na podstawie taryfy degresywnej do budżetu ostatniego z organizatorów trafiłyby groszowe wpływy.
– Nie chciałbym przy tym pozostawiać wrażenia, że jestem zdeterminowanym przeciwnikiem wspólnego biletu – podkreślił Włodzimierz Wilkanowicz. – Jeżeli chodzi o Pakiet Podróżnika, to jako kolejna po Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej spółka będziemy uczestnikami tego projektu. To jest kwestia tygodni, może miesiąca. Decyzje w tej sprawie już zapadły, pozostają tylko aspekty techniczne – zapowiedział. Zwrócił on przy tym uwagę, że ok. 70 proc. pasażerów KW korzysta z pociągów na podstawie biletów okresowych, co sprawia, że priorytetem staje się integracja z innymi środkami transportu, a nie z koleją dalekobieżną. – Ten, kto jedzie do pracy czy z pracy, jest zainteresowany tym, by na jednym bilecie pojechać tramwajem czy autobusem. Za chwilę nastąpi więc integracja z poznańskim biletem miejskim – podsumował.