Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plKM: Stadler dostarczy nam 71 ezt
W ogłoszonym 1 czerwca 2017 r. postępowaniu przetargowym na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich stanęło trzech producentów taboru kolejowego: Newag, Stadler Polska oraz konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz i ZNTK „Mińsk Mazowiecki”.
– Złożone przez producentów oferty były oceniane według piętnastu kryteriów. Kryterium dotyczące kosztów utrzymania stanowiło 50 proc. Stadler Polska uzyskał najwyższą notę – ponad 99 punktów. Za nim uplasowało się konsorcjum Pesa Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”, uzyskując wysoki wynik – blisko 88 punktów. Trzeci w ocenie był Newag z liczbą ponad 79 punktów – informują w komunikacie prasowym Koleje Mazowieckie.
– Wszystkie trzy złożone oferty były interesujące i za nie dziękuję. Niestety, mogliśmy wybrać tylko jedną i najkorzystniejszą dla Kolei Mazowieckich propozycję, według ściśle określonych kryteriów, a tę złożyła firma Stadler. Gratulacje. Liczymy na rychłe podpisanie umowy z wybranym dostawcą elektrycznych zespołów trakcyjnych i czekamy na dostarczenie pierwszych pojazdów pod koniec 2018 roku – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich. Trzy etapy dostaw
Jak informuje spółka, realizacja zamówienia będzie się odbywać w trzech etapach. Do końca 2018 r. odbędzie się dostawa sześciu pięcioczłonowych ezt, do 2019 r. – dostawa 10 dwuczłonowych ezt, a w latach 2019–2022 – zakup 55 sztuk pięcioczłonowych ezt. Zakup pojazdów oznacza wycofanie z taboru KM wszystkich niezmodernizowanych ezt serii EN57.
Koleje Mazowieckie przeznaczyły na zamówienie 2,793 mld zł brutto. Za budowę pojazdów Pesa w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, zaproponowała 2,174 mld zł. Niewiele droższy okazał się Stadler, który chce wyprodukować Flirty 3 za 2,210 mld zł brutto. Najdroższy był Newag – 2,729 mld zł brutto.
Cena nie była najważniejsza
Cena stanowiła tylko 50% oceny przetargowej. Została ona rozbita na ceny jednostkowe – za najniższą cenę dostawy pięcioczłonowych ezt i symulatora można było dostać 15 punktów, za cenę dostawy dwuczłonowych ezt – 5 punktów. Dla KM większe znaczenie niż cena dostawy miała stawka za utrzymanie pojazdów na poziomach P1–P3 (za "pojazdokilometr") – to aż 21 pkt. dla ezt pięcioczłonowych i 7 pkt. dla ezt dwuczłonowych. Cena za naprawy P4 miała wagę 2 punktów.
Ważne były pozostałe kryteria jakości: współczynnik efektywności elektrycznego zespołu trakcyjnego (10 pkt. za 5–członowe, 3 pkt. za 2–członowe), trwałość kół monoblokowych – oddzielnie napędowych i tocznych (po 5 pkt. dla pięcioczłonowych, po 2 pkt. dla dwuczłonowych). Współczynnik zdolności przewozowej pięcioczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego miał wagę 10 pkt., dwuczłonowego – 3 pkt., a liczba stałych miejsc siedzących w pięcioczłonowym elektrycznym zespole trakcyjnym – 5 pkt. Ostatnim kryterium jest układ osi w pięcioczłonowym elektrycznym zespole trakcyjnym (5 punktów).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.