Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie na Sądecczyźnie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Koleje Małopolskie na Sądecczyźnie?
Fot. DLPociągi spółki Przewozy Regionalne przy peronie stacji Nowy Sącz.
Na Sądecczyźnie nie pojawi się system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej znany np. z trasy Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek Kopalnia. Nie oznacza to jednak możliwości zwiększenia liczby pociągów np. z Nowego Sącza do Piwnicznej. Operatorem tych połączeń miałyby być Koleje Małopolskie. 

Kilkanaście dni temu „Rynek Kolejowy” informował o planach uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na Sądecczyźnie. Pomysł miałby opierać się na dwóch lub nawet trzech liniach obsługujących Nowy Sącz i miejscowości, z których do tego miasta dojeżdża największa ilość osób wykorzystując samochód. O pomysłach pertraktują władze obu miast, Kolei Małopolskich oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Już na samym początku władze województwa podkreślają, że wcielenie w życie idei SKA na Sądecczyźnie ma duży sens, ale nie odbędzie się bez wsparcia finansowego samorządów. Taki model funkcjonowania kolei został wdrożony na trasie Kraków – Oświęcim przez Spytkowice, gdzie współfinansowanie połączeń to również udział kilku samorządów.

Koleje Małopolskie o koncepcji

Pojawienie się informacji o planach SKA w Nowym Sączu skierowało przypuszczenia co do potencjalnego przewoźnika na Koleje Małopolskie. Ta samorządowa spółka jest operatorem połączeń w systemie SKA na trasach Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz Kraków Główny – Miechów – Sędziszów. Przewoźnik potwierdził, że gdyby doszło do uruchomienia nowych połączeń typowo "aglomeracyjnych" na Sądecczyźnie, ich operatorem zostałyby Koleje Małopolskie. KMŁ dostrzegają źródło problemów Sądecczyzny, których rozwiązaniem – choćby częściowym – mogłoby być uruchomienie większej ilości połączeń kolejowych. Czy w modelu znanym z Krakowa?

– Na terenie Nowego Sącza nie jest przewidywane uruchomienie systemu połączeń Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na wzór obowiązujący w obrębie miasta Krakowa. Planowane jest natomiast na trasie Nowy Sącz-Krynica zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Nowy Sącz – Piwniczna, co może poprawić komfort podróżowania na terenie Nowosądecczyzny – tłumaczy Barbara Węgrzynek, Główny Specjalista z Departamentu Handlowego Kolei Małopolskich.
  
Wsparcie władz lokalnych niezbędne

Koleje Małopolskie, opierając się o doświadczenia ze współpracy np. z władzami Wieliczki, podkreślają, że rozbudowa i wzrost znaczenia systemu kolejowego np. na Sądecczyźnie nie może odbywać się bez zaangażowania samorządów, np. w kwestii organizacji punktów przesiadkowych.

– Możliwości zwiększenia oferty przewozowej na liniach kolejowych będą uzależnione od wsparcia finansowego do tych przewozów przez władze lokalne. Dotyczy to również możliwości stworzenia dowozów komunikacją kołową do punktów przesiadkowych w Piwnicznej i Starym Sączu – tłumaczy Barbara Węgrzynek

System MKA szansą?

W województwie małopolskim, pod koniec 2015 roku, został uruchomiony system Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, który ma integrować usługi komunikacji miejskiej, kolejowej czy autobusowej w różnych miastach regionu. Wspólnie z partnerami systemu MKA stworzono zintegrowane taryfy, dedykowane tym, którzy korzystają z transportu kolejowego i komunikacji w Krakowie lub Tarnowie.

O objęcie systemem MKA Nowego Sącza ubiegają się samorządowcy i aktywiści starający się m.in. o wzrost ilości połączeń kolejowych nie tylko na Sądecczyźnie, ale na całej trasie Tarnów – Nowy Sącz – Krynica. Idea MKA mogłaby być kolejnym czynnikiem zachęcającym do korzystania z usług kolei i komunikacji miejskiej w Nowym Sączu. Jak informują Koleje Małopolskie, zgodnie z założeniami systemu MKA, docelowo przewidywane jest włączenie do obecnie funkcjonującego systemu także innych obszarów, w tym Nowego Sącza.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5