Bydgoska Pesa wyprodukuje dla Kolei Białoruskich (BŻD) trzyczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne. Takie pojazdy wożą już pasażerów pomiędzy Wilnem a Mińskiem, Białorusini są z nich zadowoleni.
– Trwająca produkcja pojazdów spalinowych 730M dla Kolei Białoruskich, to kontynuacja wcześniejszego kontraktu, choć już w ramach osobnej umowy. Po wcześniej dostarczonych trzech składach, dziś obsługujących trasę Mińsk – Wilno, obecny kontrakt dotyczy czterech trójczłonowych szt.– powiedział Michał Żurowski, rzecznik bydgoskiego producenta.
Jak poinformowała nas Pesa, pierwszy ze spalinowych zespołów trakcyjnych, który dziś jest na etapie końcowej budowy konstrukcji, zostanie przekazany klientowi wiosną 2016. Podobnie jak poprzednie składy, także i te będą przeznaczone do obsługi połączenia ze stolicy Białorusi do stolicy Litwy, przynajmniej do czasu elektryfikacji tej linii.
– Obecnie realizowana umowa na dostawy czterech szt w 2016 roku, zakłada opcję dostawy kolejnych czterech pojazdów w roku 2017 – dodał rzecznik Pesy.
Pierwsze szt serii 730M ruszyły z pasażerami na początku maja 2014 roku na wspomnianym połączeniu pomiędzy dwiema stolicami. Pociągi są klimatyzowane, przy wejściu zastosowane natomiast kurtyny z nawiewem powietrza, które uniemożliwiają wyziębienie się, lub nadmierne ogrzanie wnętrza pociągu przy otwartych drzwiach., każdy człon jest w części niskopodłogowy (środkowy posiada dwie pary drzwi na stronę, skrajne po jednych) Drzwi do pociągów wyposażono również w chowane stopnie, dla pasażerów niepełnosprawnych dostępne są też rampy oraz dwie toalety. Mogą rozpędzić się do prędkości 140 km/h. Od pojazdów dostarczanych na krajowy i zachodni rynek różnią się zwłaszcza brakiem wózków Jacobsa, w których miejsce zastosowano osobne wózki skrajne dla każdego z członów. Inne, przypominające nieco pojazdy Elf, jest także czoło pojazdów.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji