W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu 21 kwietnia 2017 r. marszałek Marek Woźniak, w imieniu Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020, podpisał umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi o dofinansowanie wartego blisko 615 mln zł projektu związanego z modernizacją linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Piła Główna. W wydarzeniu udział wzięli Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Z kolei 24 kwietnia PORR Polska Construction podpisał z PKP PLK umowę na realizację tego jakże ważnego projektu.
Rekordowy wkład własny
– To największa umowa dotacyjna w naszym WRPO 2014+ – podkreślił marszałek Marek Woźniak. – Linia kolejowa z Poznania do Piły nie miała szans na finansowanie ze środków krajowych, a to niezwykle ważne połączenie w ruchu pasażerskim i towarowym pomiędzy dwoma dużymi miastami naszego województwa. To również część aglomeracyjnego systemu komunikacji kolejowej. Dlatego podjęliśmy decyzję o sfinansowaniu jej modernizacji ze środków będących w dyspozycji samorządu województwa wielkopolskiego. Przeznaczyliśmy na ten cel blisko 423 mln zł. Mam nadzieję, że inwestycja będzie przebiegać sprawnie, tak prawdziwie po wielkopolsku i wkrótce będzie mogła służyć naszym mieszkańcom – dodał.
Z kolei Arnold Bresch z PKP PLK zaznaczył, że Krajowy Program Kolejowy, który ma za zadanie zmodernizować polskie linie kolejowe, realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z regionalnych programów operacyjnych. – Projekt Wielkopolski jest wyjątkowy, bo jest rekordzistą w skali kraju, jeśli chodzi o wkład województwa – podkreślił.
Szybsze podróże
Linia nr 354 Poznań – Piła o długości blisko 93 km zlokalizowana jest w północno-centralnej części województwa i przebiega przez obszar powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego. – Planujemy, aby po modernizacji pociągi poruszały się po niej z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu skrócił o ok. 40 minut – dodał wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
– Efektem będzie wzrost konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu. Modernizacja poprawi przepustowość tej linii, zwiększy dostępność transportu kolejowego, poprawi także bezpieczeństwo oraz zracjonalizuje koszty eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury – podkreślił Jankowiak.
Cztery nowe przystanki
PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu wybudują 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Poznań Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn. Przebudowanych zostanie 8 stacji i 12 przystanków. Pasażerowie zyskają komfortowe perony z wiatami, czytelnym systemem informacji pasażerskiej, nowoczesnym oświetleniem i oznakowaniem. Dojścia do peronów będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dodatkowo na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunele zostaną wyposażone w windy, które ułatwią obsługę. Wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w stojaki dla rowerów.
W Poznaniu powstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS), które zapewni sprawny nadzór nad linią. Komputerowy system będzie wspierał prace dyżurnych ruchu. Bezpieczeństwo zwiększy się dzięki wymianie rozjazdów i modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 76 skrzyżowań toru z drogą zyska dodatkowe zabezpieczenie i nowe urządzenia. Sprawniej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi także dzięki modernizacji 105 obiektów inżynieryjnych.
Porr wykonawcą
Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą w trybie projektuj i buduj, będzie kosztować około 500 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Porr Polska Construcion S.A. Prace budowlane rozpoczną się pod wiosną 2018 r. a zakończą w 2019 r. Umowa z wykonawcą została podpisana 24 kwietnia.
– Kolejny raz w ciągu ostatnich pięciu lat nasz polski zespół dał się poznać jako niezwykle kompetentny wykonawca w zakresie budownictwa kolejowego. Fakt, że powierzono nam modernizację linii kolejowej nr 354 oznacza, że nasze umiejętności są wysoko cenione na rynku – wyjaśnia Karl-Heinz Strauss, prezes zarządu Porr.
– Szczególnie cieszy nas fakt, że tym razem decydującym kryterium w przetargu nie było tylko kryterium najniższej ceny. O naszym sukcesie zadecydowała optymalizacja planu budowy oraz skrócenie okresu, w którym linia będzie wyłączona z eksploatacji. To pozwoli nam, z korzyścią dla pasażerów, ograniczyć do minimum utrudnienia w ruchu kolejowym. Jest to niewątpliwie wyzwanie, któremu zamierzamy sprostać dzięki naszemu doświadczeniu oraz zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych i logistycznych – dodaje Siegfried Weindok, członek Zarządu Porr Polska Construction odpowiedzialny za sektor budownictwa kolejowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.