Od 11 czerwca nowy przystanek w centrum Suchej Beskidzkiej zapewni pasażerom lepszą komunikację i dostęp do kolei. Nowe tory pozwolą z kolei skrócić czas podróży do Zakopanego, dzięki udostępnieniu łącznicy. Wykonawca zakończył już prace, a PLK dokonało odbiorów inwestycji.
Nowy przystanek w Suchej Beskidzkiej Podróżni w Małopolsce zyskają od 11 czerwca przystanek w centrum miasta Sucha Beskidzka. W centrum miasta – na wysokości placu targowego, powstał dwustumetrowy przystanek Sucha Beskidzka Zamek. Został on wyposażony w oświetlenie, oznakowanie, tablice informacyjne oraz windy. To powinno zagwarantować wygodną obsługę podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W pobliżu przystanku znalazł się również parking. Jak podkreślają PLK, inwestycja zapewni lepszą komunikację w mieście i łatwiejszy dostęp do kolei.
Nową konstrukcję zyskał także most na rzece Stryszawce, z kolei wykonawca zabudował nasypy i wzmocnił je murami oporowymi. Ułożonych zostało również 700 m nowego toru w ciągu linii kolejowych Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka. Zadanie obejmowało także montaż rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i teletechnicznych. Pozwoli to o kilka minut skrócić czas podróży do Zakopanego.
Do Zakopanego jeszcze szybciej Kolejne skrócenie podróży do Zakopanego zapewni budowa łącznicy między przystankami
Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Inwestycja warta jest 258 mln zł, zaś czas przejazdu skróci się o kolejny kwadrans.
Kilkuminutowe skrócenie czasu przejazdu będzie możliwe również dzięki przebudowie linii kolejowej Skawina – Sucha Beskidzka. Nowe będą tu urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wykonawca wymieni ponad 35 km torów. Przebudowanych będzie blisko 100 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 6 mostów m.in. w Skawinie, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyremontowane zostaną dwa wiadukty w Woli Radziszowskiej i Stryszowie i kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych. Umowę z wykonawcą – Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie –
podpisano 29 maja 2017 roku.
Zaoszczędzone półtorej godziny PLK informuje też, że po zakończeniu inwestycji zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym na Zakopiance do 2023 r. czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci się aż o ok. 1 h i 20 min, – z 3,5 godziny do 2 godzin 15 minut. Warto przypomnieć, że trwają przetargi na zaprojektowanie oraz wykonanie prac na linii kolejowej z Chabówki przez Nowy Targ do Zakopanego
wraz z budową łącznicy w Chabówce. Skróci to podróż o 30 minut.
Trwa również przetarg PLK na opracowanie dokumentacji oraz wykonanie robót na odcinku od stacji
Kraków Płaszów do stacji Podbory Skawińskie. Wariant zakłada podniesienie prędkości konstrukcyjnych na tym odcinku do maksymalnych wartości 120 km/h dla pociągów pasażerskich.