PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim przeprowadziły badania w ponad 20 lokalizacjach w Polsce. Ekspertyza wykazała, że kolej nie wpływa negatywnie na życie nietoperzy. Przebudowa linii nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń. Nietoperze korzystają jednak z mostów i przepustów.
Nocek rudy, borowiec wielki, karlik i mroczek późny wiedzą jak żyć przy linii kolejowej. Potwierdziły to badania zachowań 13 różnych gatunków nietoperzy. Przy użyciu detektorów ultradźwiękowych PLK i Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego od kwietnia do września badały zachowania nietoperzy. Analizowano sytuacje zwierząt na odcinkach 9 linii kolejowych w różnych regionach Polski. Do badań wykorzystywano także kamerę termowizyjną oraz psa.
Nietoperz do sieci nie wleci
Nietoperze rzadko lecą nad torami poniżej sieci trakcyjnej (ponad 5 m). Jeśli pokonują linię kolejową w poprzek, to podwyższają lot. W dzień wykorzystują mosty i przepusty jako schronienia. Linie kolejowe są dla nietoperzy szlakiem migracji. ”Wędrują” wzdłuż sieci trakcyjnej oraz pasów zieleni w pobliżu linii. Sieć trakcyjna oraz energetyczna nie odstraszają ich i nie wpływają na zmiany tras przelotów.
- Przeprowadzenie szczegółowych analiz dotyczących migracji nietoperzy wzdłuż linii kolejowych oraz dokonanie oceny wpływu transportu kolejowego na populacje nietoperzy było niezbędne. Wyniki badań stanowią istotne wsparcie w projektowaniu inwestycji prowadzonych przez PLK w zakresie ich oddziaływania na środowisko - podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nietoperz pod mostem
- W naszym kraju można spotkać 26 chronionych gatunków nietoperzy, część z nich egzystuje na obszarach Natura 2000, spośród których ponad 100 przecinanych jest przez linie kolejowe. Przeprowadzone wraz z PLK badania potwierdziły, że prowadzony ruch pociągów nie wpływa negatywnie na występowanie nietoperzy - mówi Joanna Furmankiewicz z Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Nietoperze bardzo aktywnie wykorzystują teren kolejowy. Unikają jednak przestrzeni pomiędzy torem, a siecią trakcyjną, gdzie poruszają się pociągi – dodaje chiropterolog Marcin Pakuła.
W Polsce można spotkać 26 chronionych gatunków nietoperzy. Część z nich egzystuje na obszarach Natura 2000, przez które przebiegają linie kolejowe. Specjaliści z Uniwersytetu Wrocławskiego, potwierdzili, że ruch pociągów nie wpływa negatywnie na występowanie tych ssaków.
Badania Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego to jedno z pierwszych tego typu opracowań w Polsce. Naukowcy wykorzystali monitoring m.in. z linii nr 3 na odc. Kramsk - Konin, linii nr 4 Psary - Góra Włodowska czy linii nr 9 na odc. Zajączkowo Lubawskie – Iława Główna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.