Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Kolej miejska na towarowej obwodnicy Poznania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Kolej miejska na towarowej obwodnicy Poznania
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.plPoznań Główny
Stowarzyszenie Metropolia Poznań ogłosiło przetarg na poszerzenie koncepcji usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania. Wykonawca szczegółowo przeanalizuje możliwość wykorzystania infrastruktury i zaproponuje możliwy wariant połączeń. Ma to pomóc w podjęciu decyzji przez samorząd odnośnie realizacji tego projektu.

Wykonawca koncepcji będzie miał 65 dni kalendarzowych, licząc od dnia podpisania umowy, na opracowanie stosownych dokumentów. Etap pierwszy dotyczący analizy stanu istniejącego, analizy społeczno-gospodarczej i rynku usług transportowych, który ma się zakończyć najpóźniej 40 dni od podpisania umowy. Etap drugi sprowadza się do zaproponowania rozwiązań i analizy przepustowości – najpóźniej 62 dni, zaś analizy marketingowe ruchowe wariantów inwestycyjnych zrealizowane zostaną najpóźniej do 65 dni.

Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności udziału transportu kolejowego w podróżach realizowanych na terenie aglomeracji poznańskiej i zidentyfikowanie potencjału ruchu pasażerskiego na obwodnicy towarowej Poznania. Zlecone opracowanie ma dostarczyć niezbędnych informacji zamawiającemu oraz samorządowi do podjęcia decyzji odnośnie realizacji projektu. Najlepszy wariant ma zarekomendować wykonawca.

W zamówieniu podkreślono, że przyszły wykonawca koncepcji będzie musiał wykazać celowość realizacji zadań z określeniem problemów terenowych, technicznych, funkcjonalnych, ekonomicznych, społecznych i ekologicznych. W skład zamówienia wchodzi także uzyskanie danych ruchowych uzasadniających realizację inwestycji oraz określenie parametrów technicznych, a także sposobu rozwiązania powiązań komunikacyjnych. Rezultatem ma być uszczegółowienie koncepcji usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania.

Szczegółowa analiza

Wykonawca, w celu opracowania dokumentu, będzie musiał przeanalizować rozwiązania organizacyjne i infrastrukturalne na trasie obwodowej obejmującej kolejno odcinki linii kolejowej nr 351 na odcinku Poznań Główny – Poznań POD, linii kolejowej nr 354 na odcinku Poznań POD – nowo utworzony posterunek odgałęźny przed obecnym podg. Suchy Las, nowy odcinek linii kolejowej łączący linię nr 354 z linią 395, linię kolejową nr 395 na odcinku Poznań Piątkowo – Zieliniec, linię kolejową nr 394 na odcinku Zieliniec – Poznań Franowo, linię kolejową nr 352 na odcinku Poznań Franowo – Poznań Starołęka oraz linię kolejową nr 272 na odcinku Poznań Starołęka – Poznań Główny.

Jakie przystanki

Wykonawca przeprowadzi analizę układu Poznańskiego Węzła Kolejowego, przebiegu odcinków linii kolejowych wskazanych wyżej, układu linii autobusowych i tramwajowych, układu sieci drogowej, istniejącej i planowanej zabudowy, a także otoczenia inwestycyjnego pod kątem lokalizacji nowych przystanków kolejowych i możliwości utworzenia węzłów przesiadkowych.

Zamawiający oczekuje od wykonawcy przeprowadzenia analiz związanych z lokalizacją nowych przystanków kolejowych na trasie obwodowej. Wskazano m.in. lokalizacje, które pojawiły się w Studium Uwarunkowań Rozwoju Przestrzennego, takich jak: Poznań Grudzieniec, Poznań Jeżyce, Poznań Golęcin, Poznań Podolany, Poznań Piątkowo, Poznań Uniwersytet, Poznań Naramowice, Poznań Janikowo, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz Poznań Żegrze. Wykonawca ma zbadać potencjał poszczególnych przystanków. Ponadto w analizie konieczne będzie uwzględnienie zmniejszenie prędkości handlowej wynikającej z zagęszczania sieci przystankowej, możliwość etapowania budowy nowych przystanków, a także ograniczenia wynikające z zakończonych lub prowadzonych inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych.

Analizie poddana zostanie także budowa przy przystankach parkingów Park & Ride, Bike & Ride oraz przystanków komunikacji autobusowej. Wykonawca powinien wykonać analizę poprawienia dostępu do transportu kolejowego jak największego obszaru oraz powiązania komunikacji kolejowej z komunikacją miejską na terenie Poznania.

Jaka oferta przewozowa


W ramach zamówienia podkreślono również konieczność przedstawienia wariantów oferty przewozowej oraz zapotrzebowania na tabor na 10 oraz 20 kolejnych lat. Opracowany ma zostać model cyklicznego i symetrycznego rozkładu jazdy, który dodatkowo ma korespondować z rozkładem jazdy innych pociągów i umożliwiać skomunikowania.

Aby to zrobić, wykonawca będzie musiał przeanalizować wielkości i możliwości dostępu do krawędzi peronowych na stacji Poznań Główny, przepustowość wszystkich odcinków linii kolejowych wchodzących w skład trasy obwodowej, ze szczególnym uwzględnieniem współwystępowania ruchu pasażerskiego i towarowego oraz przepustowość odcinka podg. Poznań POD (Jeżyce) – Poznań Wola (z uwzględnieniem planów realizacji połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Ławica) oraz uzasadnieniem dobudowy trzeciego toru do POD Jeżyce

W ramach zadania poddany szczegółowej analizie mają zostać poddane dotychczasowe koncepcje układu tras i sposobu funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonawca zbada także popyt na kolejowe przewozy pasażerskie z prognozą wielkości potoków w transporcie kolejowym (w połączeniach krajowych i międzynarodowych) w 30-letnim horyzoncie czasowym w rozbiciu na okresy pięcioletnie.

Jakie prace infrastrukturalne


Analizie poddany zostanie zakres prac infrastrukturalnych niezbędnych do realizacji projektu. Badania obejmować będą układy torowe wraz z podtorzem, perony z dojściami i odwodnieniem oraz powiązaniem komunikacyjnym, skrzyżowania dróg z torami, urządzenia srk, rozmieszczenia obiektów kolejowych. Konieczna może się okazać także zmiana kategorii przejazdów lub konieczność ich likwidacji, do czego może zobligować zmiana natężenia ruchu pociągów.

Składanie ofert w postępowaniu przetargowym na nową koncepcję potrwa do 31 stycznia 2017 roku do godz. 11. Oferenci mogą składać dokumenty w sekretariacie Stowarzyszenia Metropolia Poznań w Poznaniu. Cena w przetargu stanowi jedynie 60%, resztę punktów można zdobyć za określenie długości okresu gwarancji na wykonaną usługę. Zamawiający określił, że minimalnie musi ona wynieść 36 miesięcy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Pasażer

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Jakub Dybalski 06 października 2019

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Pasażer

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Artur Bogdanowicz 31 października 2016

Wyzwanie roku 2015

Warte uwagi

Wyzwanie roku 2015

SKM Warszawa 18 maja 2015

Dziesięć lat temu…

Warte uwagi

Dziesięć lat temu…

SKM Warszawa 18 maja 2015

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

Warte uwagi

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

SKM Warszawa 18 maja 2015

Zobacz również:

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Pasażer

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Jakub Dybalski 06 października 2019

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Pasażer

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Artur Bogdanowicz 31 października 2016

Wyzwanie roku 2015

Warte uwagi

Wyzwanie roku 2015

SKM Warszawa 18 maja 2015

Dziesięć lat temu…

Warte uwagi

Dziesięć lat temu…

SKM Warszawa 18 maja 2015

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

Warte uwagi

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

SKM Warszawa 18 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5