Za dwa lata będziemy potrzebować 1,5 tysiąca więcej maszynistów. To szansa dla poszukujących pracy. Obecnie w Polsce 16,5 tysiąca osób prowadzi pojazdy kolejowe, ale w ciągu 5 lat prawie 4,5 tys. maszynistów osiągnie wiek emerytalny. To, co dla poszukujących pracy jest pozytywne, może być problemem dla przedsiębiorstw kolejowych. Luka pokoleniowa grozi również w innych zawodach kolejowych. Na szczęście większość przedsiębiorców kolejowych zaczęło już działać, by tę lukę zniwelować – pisze prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacy Góra.
Jednymi z najbardziej poszukiwanych pracowników przez przedsiębiorstwa kolejowe są maszyniści. Wynika to z danych opracowanych przez UTK na podstawie rejestru maszynistów i informacji przekazywanych przez przewoźników. Namawiam młodych ludzi, by wybierali kolej jako miejsce pracy. Maszynista to bardzo ciekawy zawód, a do tego zarobki doświadczonych maszynistów przekraczają średnią pensję krajową.
Coraz częściej to pracownik zaczyna dyktować warunki i tak może być niedługo na kolei. Przedsiębiorcy muszą rozglądać się za pracownikami, co zresztą zaczynają robić. Przez najbliższe 5 lat na emeryturę odejdzie 4,5 tys. maszynistów, czyli nieco ponad jedna czwarta przedstawicieli tego zawodu. W przypadku innych zawodów kolejowych nie ma tak szczegółowych danych, ale sytuacja może być podobna. Przyczyny luki pokoleniowej dla wszystkich stanowisk kolejowych są podobne. Restrukturyzacja sektora kolejowego na początku wieku spowodowała, że nie było dużego zapotrzebowania na nowych pracowników, a część osób dotychczas pracujących na kolei musiała odejść z branży.
Dobrym sygnałem jest odradzające się szkolnictwo zawodowe: w technikach wracają klasy kolejowe. To ważne, bo sprawne działanie kolei wymaga współpracy wielu osób, nie tylko maszynistów. W związku z wysokimi wymaganiami zdrowotnymi oraz odpowiednimi cechami motorycznymi nie każdy może zostać maszynistą, ale innych zawodów kolejowych nie brakuje. Ważne są stanowiska bezpośrednio związane z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych. Należą do nich dyżurny ruchu, nastawniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, rewident taboru, automatyk, toromistrz, dróżnik przejazdowy, prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.
Młodzi ludzie zastanawiający się nad swoją karierą zawodową powinni rozważyć kształcenie się w technikach kolejowych. Tytuł technika transportu kolejowego, automatyka sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyka transportu szynowego lub technika dróg i mostów kolejowych ułatwi szybkie podjęcie pracy na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Urząd Transportu Kolejowego współpracuje ze szkołami uczącymi na kierunkach kolejowych. Jesteśmy otwarci na konsultacje programu zajęć czy współpracę przy przeprowadzaniu lekcji Do szkół prowadzących zajęcia w klasach kolejowych zostały wysłane zaproszenia do włączenia się w akcję „Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. W wielu szkołach najlepsi mogą liczyć na stypendia i gwarancję zatrudnienia np. w PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.