Hurraoptymistyczne nastroje zapanowały po ogłoszeniu półrocznych wyników przewozowych w przewozach pasażerskich. Urząd Transportu Kolejowego podał, że liczba przewiezionych koleją osób przekroczyła po sześciu miesiącach 150 mln osób. Marcel Klinowski, ekspert z fundacji Republikanie, podkreśla, że z obecną ścieżką wzrostu uda się przekroczyć pułap 304 mln pasażerów.
W pierwszym półroczu 2017 r. liczba pasażerów
przekroczyła 150 mln. – To najwyższy wynik osiągnięty przez ostatnie 10 lat – podkreśla Urząd Transportu Kolejowego, który publikuje co miesiąc dane przewozowe. Wynika z nich, że w każdym miesiącu liczba pasażerów przekroczyła 25 mln. W zeszłym roku średnio w miesiącu notowano „zaledwie” 24,4 mln pasażerów miesięcznie.
Dane z pierwszego półrocza 2017 r. w porównaniu z danymi z roku poprzedniego wskazują na wzrost liczby pasażerów o 5,1%, a pracy przewozowej o 9,1 %. Większość przewoźników odnotowała przyrost liczby pasażerów: Koleje Małopolskie o 42%, Koleje Dolnośląskie o 27%, PKP Intercity o 15%, Koleje Mazowieckie o 6%, a Przewozy Regionalne o 4%. Największym wzrostem może pochwalić się jednak Łódzka Kolej Aglomeracyjna – ponad 50%.
– Rynek przewozów kolejowy odnotowuje dalsze wzrosty, dzięki polepszającej się ofercie przewoźników oraz zakończeniu inwestycji infrastrukturalnych – komentuje Marcel Klinowski, ekspert Stowarzyszenia Republikanie. Jego zdaniem, w tym roku możliwe jest osiągnięcie najlepszych wyników na przestrzeni ostatnich piętnastu lat. – Jeżeli obecny trend się utrzyma w drugiej połowie roku, to mamy szansę osiągnąć najlepszy wynik od 2002 r., kiedy z usług kolei skorzystało 304,1 mln pasażerów – podkreśla.
Czy ten trend zostanie utrzymany? – Okaże się po reakcji pasażerów na kolejną falę modernizacji infrastruktury, w szczególności
na linii E20 z Warszawy do Poznania oraz
linia kolejowa nr 7 z Warszawy do Lublina – mówi Klinowski. Na posiedzeniu komisji Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawił dokładne dane
dotyczące dostępności infrastruktury kolejowej od 11 czerwca do 5 września. – Liczba zamknięć całodobowych wyniesie w tym okresie 592. W analogicznym okresie rok temu mieliśmy takich zamknięć 382 – podał Olkiewicz. W okresie letnim nastąpić ma 191 przerw w ruchu, z czego rok temu takich przerw było 140.
Warto przypomnieć, że PKP Polskie Linie Kolejowe zakontraktowały w tym roku umowy już
na łączną kwotę 11 mld zł. W planach jest zakontraktowanie
co najmniej 20 mld zł. W kolejnych latach liczba umów ma być już mniejsza, a PLK szacuje, że rocznie podpisywać będzie kontrakty na kwoty ok. 10 mld zł.