We wtorek 19 lipca Zbigniew Klepacki został odwołany ze stanowiska prezesa zarządu spółki AWT a.s., największego podmiotu Grupy AWT. Funkcję prezesa zarządu tej spółki będzie pełnił Arkadiusz Olewnik, członek zarządu PKP Cargo ds. finansowych.
Odwołanie prezesa AWTW rozesłanym do mediów komunikacie PKP Cargo nie podaje przyczyny odwołania Zbigniewa Klepackiego z pełnionej funkcji. Znajdujemy w nim jedynie krótki komentarz Macieja Libiszewskiego, prezesa zarządu PKP Cargo i zarazem przewodniczącego rady nadzorczej Advanced World Transport (AWT), który "dziękuje panu Zbigniewowi Klepackiemu za wysiłek włożony w kierowanie AWT, drugim pod względem wielkości towarowym przewoźnikiem kolejowym w Czechach".
Zbigniew Klepacki był prezesem zarządu spółki AWT od czerwca 2015 roku. W chwili powołania na to stanowisko pełnił także funkcję członka rady nadzorczej PKP Cargo. Wcześniej, od stycznia 2014 roku, w resorcie kierowanym przez Elżbietę Bieńkowską był wiceministrem odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia podyplomowe w Krajowej Szkole Administracji Publicznej, pracował m.in. w Banku Gospodarstwa Krajowego i Narodowym Banku Polskim.
Zakup 80% akcji spółki AWT przez PKP Cargo za 103,2 mln euro (427,3 mln zł według ówczesnego kursu) był pierwszą akwizycją PKP Cargo na rynku zagranicznym i jednym z najważniejszych wydarzeń w historii spółki, przynajmniej od czasu jej giełdowego debiutu. PKP Cargo sfinalizowało transakcję pod koniec maja 2015 roku. Dokładną historię zakupu przedstawiliśmy
TUTAJ.
Adamczyk krytykuje zakup AWTO spółce AWT zrobiło się głośno na początku maja tego roku, kiedy to konsorcjum OKD – jedyny producent węgla kamiennego w Czechach –
złożył wniosek o upadłość. W związku z ogłoszeniem niewypłacalności przez OKD właściciel AWT opublikowała komunikat, w którym zapewnił, że usługi dla OKD będą nadal świadczone, ale ich wykonanie będzie wymagało stosownej przedpłaty.
– Dzisiaj mamy taką sytuację, że główny zamawiający AWT ogłosił upadłość. Dzisiaj nie tylko PKP i nie tylko polski rząd, ale akcjonariusze mają problem. Jeżeli powiecie, że akcje PKP Cargo spadły po tym jak rząd PiS objął urząd, to uderzcie się mocno w pierś. Ja myślę, że kwestię zakupu AWT sprawdzą odpowiednie służby. Bo, pomimo tego że przestrzegano, pomimo że apelowano, wydawano 460 mln zł na zakup spółki. Prawdopodobnie te pieniądze zostały zmarnowane – powiedział kilka dni później Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Interpelację w tej sprawie do ministra złożył też
były minister transportu Jerzy Polaczek. PKP Cargo wzięło pod uwagę te zarzuty i zleciło sporządzenie ekspertyzy dotyczącej poprawności metodycznej wyceny AWT przed zakupem spółki przez poprzedni zarząd.
Wykazała ona odstępstwa od metodyki szacowania wartości i błędy w założeniach, ale nie poznaliśmy jej pełnej treści.
Sytuacja na rynku czeskimPod koniec maja w sprawie OKD oraz zmian zachodzących na rynku czeskim zabrał głos zarząd PKP Cargo. Podkreślano, że zarząd AWT musi szukać nowych klientów, albowiem zasoby węgla w Czechach są już na wyczerpaniu. – Tam węgla na więcej niż 6-8 lat nie wystarczy. Czytamy w czeskiej prasie, że polscy górnicy, których jest tam kilka tysięcy i uważani są za najlepszych, odkryli pokład o miąższości 1,1 m. To pokazuje jak trudna jest tam sytuacja, jeśli uświadomimy sobie, że pokłady mogą mieć miąższość po 8 metrów. Widać, że to już są końcówki wydobycia – dodał Libiszewski. Dodawał jednak, że pozytywnym sygnałem są informacje o pozyskiwaniu nowych zleceń dla przemysłu samochodowego.
W zdecydowanie bardziej optymistyczny sposób sytuację przedstawiał odwołany właśnie prezes Klepacki. Podkreślał, że ogłoszenie upadłości przez OKD nie jest dla AWT jeszcze katastrofą a producent węgla jest w zasadzie skazany na współpracę z przewoźnikiem, bez którego nie będzie mógł dostarczyć odbiorcom krajowym i zagranicznym wydobytego surowca. Zwracał także uwagę na to, że chociaż w pierwszym okresie istnienia AWT przychody firmy były siłą rzeczy uzależnione w znacznym stopniu od zleceń realizowanych dla OKD, to udział jednak szybko malał. W roku 2011 kontrakty przewozowe z OKD przedkładały się na 59% przychodów, w roku 2014 spadły poniżej połowy – do 43%. W tym roku wpływy od innych klientów stanowią niemal 2/3 przychodów operatora.
Współpracę z OKD w znacznym stopniu zastąpiły przewozy realizowane dla branży samochodowej (AWT przewozi m.in. Porsche – więcej na ten temat
TUTAJ), które zdaniem Klepackiego charakteryzują się dużo wyższą marżą. – Ten biznes idzie nam naprawdę dobrze. Zdobywamy nowe kontrakty w tych segmentach, w których można zarobić. PKP dużo bardziej polega na przewozach masowych, których rentowność jest niższa. To dzięki mocnej pozycji w sektorze intermodalnym i automotiv AWT jest bardziej efektywne, jeśli weźmiemy pod uwagę zysk na pracownika –
mówił na początku czerwca Klepacki. – Przychody generowane przez jednego pracownika AWT są dwukrotnie wyższe niż te generowane przez pracownika spółko-matki, w AWT jest to 90 tys. euro, zaś w PKP Cargo 50 tys. euro – zaznaczał.