Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie od warunku przetargu na dostawę pociągów dla województwa zachodniopomorskiego. Chodzi o wymóg wykazania się dostawą pojazdów posiadających zezwolenie zgodności z TSI.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie Pesy w całości i nakazała zamawiającemu zmianę SIWZ w zakresie warunków wykazania się wiedzą i doświadczeniem w taki sposób, aby ich podstawą nie było wykazanie się dostawą pojazdów posiadających zezwolenie zgodności z TSI. Przedmiotem zamówienia zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego jest wykonanie i dostawa 17 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi międzywojewódzkiego kolejowego ruchu pasażerskiego. O przetargu piszemy więcej
TUTAJ.
Pesa zakwestionowała warunki przetargu, które wykluczały ją. Chodzi o kryteria doświadczenia, o których pisaliśmy więcej
TUTAJ.
W motywach Izba wskazała, że warunki muszą być określone w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia i mają być barierą uniemożliwiającą ubieganie się o zamówienie wykonawcom, którzy nie dają rekojmi jego należytego wykonania. Uznała, że nie jest proporcjonalne określenie warunku w taki sposób, że jest on identyczny z przedmiotem zamówienia. KIO uznała też, że należy mieć na względzie, iż rynkiem właściwym jest rynek krajowy a nie europejski, a na rynku krajowym zezwolenie zgodne z TSI nie jest wymagane do 2017 roku oraz na rynku tym w przeszłości zamawiający nie formułowali takich wymogów w postępowaniach.
Izba uznała, że Pesa posiada wystarczające doświadczenie i zdolności produkcyjne, dające rękojmię należytego wykonania zamówienia. – Inną rzeczą jest opisanie, że dostarczane pojazdy mają być zgodne z TSI, a inną wymaganie wylegitymowania się posiadaniem zezwolenia na etapie postępowania i takie wymaganie jest wygórowane i ogranicza konkurencję – stwierdza KIO.
– Decyzji KIO w kwestii przetargów w łódzkim i zachodniopomorskim nie traktujemy w kategoriach zwycięstwa, ponieważ szanujemy naszych klientów i zależy nam na partnerskich relacjach z nimi. Walczyliśmy o prawo przedstawienia swojej oferty, a jestem przekonany, że elektryczny zespół trakcyjny Elf2, nad którym od dawna pracujemy spełni oczekiwana naszych klientów i ich pasażerów. Ten pojazd powstaje w oparciu o sumę naszych dotychczasowych doświadczeń i będzie najnowocześniejszym ezt na polskim rynku – powiedział Marcin Jędryczka, członek zarządu Pesy.
Pesa złożyła odwołania od zapisów SIWZ dwóch przetargów: Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na zakup 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych 3-członowych oraz województwa zachodniopomorskiego na zakup 17 ezt. Bydgoska spółka zamierza przedstawić w tych przetargach ofertę swojego najnowszego pojazdu – Elf2.