Wielkopolski Urząd Marszałkowski nie lekceważy kwestii reaktywacji połączeń na odcinku Jarocin – Września – Gniezno linii 281. Jak zapowiada, w październiku powinno być już wiadomo, czy prace planowane przez PKP PLK nie opóźnią się i możliwe będzie uruchomienie pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe trochę pośpieszyły się,
zapowiadając, że od grudnia pociągi pasażerskie wrócą na linię 281 na odcinku Jarocin – Gniezno. Przesuwana od ubiegłego roku reaktywacja połączeń zależy bowiem także od marszałka województwa, który jest organizatorem połączeń, oraz przewoźnika.
Samorząd województwa wskazywał, że nie zakończył w tej sprawie rozmów z PKP PLK. Przeszkodą może być m.in. stan infrastruktury przystankowej.
Pisaliśmy o tym tutaj. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna – we wtorek (25 lipca) PKP PLK
ogłosiła kolejny przetarg na prace na tej linii, z terminem zakończenia upływającym dopiero w czerwcu 2018 roku.
To wielkopolskie wnioskowało o poprawę infrastruktury
Zapytaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, czy został poinformowanych o tych pracach, oraz czy nie zakłócą one przywrócenia połączeń. Jak wynika z odpowiedzi Jerzego Krigera, dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego, PLK w istocie poinformowała urząd o przystąpieniu do prac. Związane są one zresztą z wypełnieniem postulatów Województwa związanych z poprawą infrastruktury na przedmiotowym odcinku.
– Urząd Marszałkowski jako organizator publicznego transportu zbiorowego zawiesił w roku 2012 ruch pasażerski na odcinku linii nr 281 Jarocin – Września – Gniezno z powodu złego stanu infrastruktury i oferowania prędkości pociągów w granicach 40-80 km/h. Standardem wskazanym przez Samorząd Województwa dla ruchu pasażerskiego na tego typu liniach jest prędkość dla ruchu pasażerskiego 120 km/h – tłumaczy Kriger.
W październiku sprawdzą, czy prace budowlane postępują zgodnie z harmonogramem
Dyrektor Kriger informuje, że decyzja o przywróceniu ruchu pasażerskiego na tym odcinku została już podjęta, a jako przewoźnika wyznaczono spółkę samorządową Koleje Wielkopolskie. Wskazuje jednak, że procedury wyłonienia wykonawców prac infrastrukturalnych mogą spowodować opóźnienie w zakończeniu prac budowlanych. Dlatego zapowiada komisyjny przegląd stanu rzeczy w październiku. – To pozwoli na potwierdzenie uruchomienia zamówionego rozkładu jazdy bądź przesunięcie jego wdrożenia na czas wynikający bezpośrednio z opóźnień w pracach budowlanych – wyjaśnia Jerzy Kriger.
– Urząd Marszałkowski na podstawie bieżących informacji od zarządcy infrastruktury ma nadzieję na rozpoczęcie wykonywania rozkładu jazdy na tym odcinku bez konieczności wprowadzania przesunięć spowodowanych niedokończeniem robót budowlanych – podsumowuje.
Aktualizacja: Do grudnia 90% trasy na 120 km/hZbigniew Wolny z PKP PLK poinformował, że spółka planuje do rozkładu jazdy 2017/2018 wykonać tak prace torowe, aby przywrócić między Jarocinem a Gnieznem w torze nr 1 prędkość 120 km/h na przeszło 90% trasy. W trakcie wykonywania prac w torze nr 1 między Orzechowem a granicą IZ pociągi w obu kierunkach będą poruszały się po drugim torze.