Po niewątpliwym sukcesie, jakim jest homologowanie spalinowych zespołów trakcyjnych Link na rynku niemieckim, pojawia się pytanie o możliwość wjazdu siostrzanych pojazdów Pesy, użytkowanych przez polskich przewoźników, na niemieckie tory. Wydaje się, że w przypadku większości z nich będzie to możliwe.
Uroczystość związana z uzyskaniem certyfikatu EBA (odpowiednik polskiego Urzędu Transportu Kolejowego), zezwalającego na kursowanie z pasażerami Linków należących do Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) połączona była z oficjalnym przekazaniem dwóch pierwszych szt. Jej przebieg opisujemy
TUTAJ.
Starania o homologowanie polskich Linków trwały ponad dwa lata i nie były usłane różami. Długotrwała procedura sprawiła, że z odbioru swoich Linków zrezygnował przewoźnik Netinera. Większość z tych 12 produkowanych dla niemieckiego klienta pojazdów znalazła w zeszłym roku nabywców. 4 z nich wyleasingowały Koleje Wielkopolskie, kolejne 4 w drodze przetargu po okazyjnej cenie kupiły Koleje Dolnośląskie. Była to nie lada gratka dla tych operatorów a zwłaszcza dla pasażerów – standard wyposażenia tych pojazdów jest bowiem sporo wyższy niż produktów dedykowanych na rynek polski.
Linki dla Wielkopolski
– 4 pojazdy serii SA139, nie zostały jeszcze kupione, lecz są one dzierżawione od spółki Pesa Rental, natomiast stosowna umowa przewiduje opcję ich wykupu pod warunkiem terminowego uzyskania dokumentów umożliwiających eksploatację pojazdów na sieci niemieckiego zarządcy infrastruktury, jakim jest DB Netz AG – mówi prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz. – Tabor ten stanowi istotne uzupełnienie floty naszych pojazdów spalinowych, szczególnie w aspekcie planowanego wyłączenia pojazdów serii SA 132, na wykonanie przeglądów czwartego poziomu utrzymania – dodaje prezes KW.
– Potwierdzamy też, że termin zdobycia homologacji w tej umowie jest wcześniejszy niż termin wykupu. Zdobycie homologacji dla pojazdu NEB otwiera nam furtkę do działania również wobec tych pojazdów – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy Bydgoszcz.
Linki na Dolnym Śląsku
Jeśli chodzi o Linki, które użytkowane są przez Koleje Dolnośląskie, ten przewoźnik nie wymagał od dostawcy uzyskania homologacji na rynek niemiecki.
– Chcieliśmy przede wszystkim, aby w pierwszym okresie użytkowania te pojazdy jeździły po liniach regionalnych. Ale śledzimy postępy Pesy w homologowaniu Linków na rynku niemieckim i nie wykluczam, że w przyszłości będziemy chcieli przygotować nasze pojazdy do wjazdu do Niemiec, a także do Czech – mówi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich, który tym samym przypomina, że pierwszym zagranicznym kupującym Linki były właśnie Koleje Czeskie.
– Linki to niezłe pojazdy, w dużej mierze dzięki nim mogliśmy utrzymać ruch w momencie konieczności
nagłych przeglądów pojazdów SA134. Są bardzo lubiane przez naszych pasażerów. Mamy do nich kilka drobnych uwag, ale Pesa wsłuchuje się w nasze opinie i sprawnie na nie reaguje – ocenił Piotr Rachwalski.
Lubuskie wciąż czeka na niemieckie dopuszczenia
4 dwuczłonowe Linki od 2013 roku kursują także po lubuskich torach. W tym przygranicznym województwie kwestia dopuszczenia do ruchu na terytorium Niemiec była podnoszona od początku. W marcu 2016, tytułem niewywiązania się z umowy, urząd marszałkowski województwa lubuskiego poinformował o naliczeniu kar umownych w wysokości aż 19 milionów zł.
– Obecnie pomiędzy województwem lubuskim, a Pesą prowadzone są rozmowy w zakresie spełnienia wymogu wyjazdu pojazdów Link na terytorium Niemiec. Zdobyta homologacja na pojazd dla NEB z pewnością przyczyni się do szybkiego ukończenia tego procesu. Szczegóły rozmów w chwili obecnej nie ujawniamy – komentuje Michał Żurowski z Pesy.
Zachodniopomorskie z pieniędzmi za brak niemieckich dokumentów
Oddział Zachodniopomorski Przewozów Regionalnych, który jako pierwszy operator w Polsce używa Linków od 2012 roku, przestał na tą chwilę myśleć o wjeździe do Niemiec.
– W przypadku województwa zachodniopomorskiego Pesa zapłaciła województwu zachodniopomorskiemu karę wynikającą z braku dostarczenia dokumentu homologacji, ale jesteśmy otwarci na rozmowy z UM w tej sprawie.
Kiedy homologacja dla DB?
Kolejnym klientem na Linki jest Deutsche Bahn. Dostawy 22 dwuczłonowych szt i 49 trójczłonowych rozłożono do 2021 roku. Pod koniec 2015 i w styczniu 2016 roku Linki dla DB były w Żmigrodzie na jazdach testowych, odbyły się tam testy napędu i hamulców. Na wiosnę Linki miały przechodzić testy z przedstawicielami DB Systemtechnik, po czym poddano go badaniom stabilności jazdy, także w trakcji wielokrotnej. Pierwotny termin zakończenia testów przygotowujących do homologacji Linków w wersji dla DB to wrzesień tego roku. Z pewnością uzyskanie homologacji dla NEB pozwoli przyspieszyć procedury.