Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plKiedy pojedziemy z Warszawy do Rzeszowa przez Sandomierz?
Posłowie pytają, kiedy uda się zmodernizować linie kolejowe, aby możliwe było uruchomienie bezpośredniego dalekobieżnego pociągu z Warszawy przez Radom, Sandomierz w kierunku Rzeszowa.
Rafał Weber zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o zapewnienie lepszej komunikacji kolejowej dla północno-zachodniego regionu Podkarpacia. Chodzi w głównej mierze o dostępność Stalowej Woli i Sandomierza. Poseł zwrócił się też z wnioskiem o rozważenie możliwości sprzęgania na stacji kolejowej w Sandomierzu wagonów wszystkich bezpośrednich pociągów pasażerskich jadących z Rzeszowa do Warszawy przez Sandomierz z wagonami pociągów pasażerskich jadących z Przemyśla przez Jarosław, Przeworsk, Leżajsk i Stalową Wolę, gdy zaczną kursować zapowiadane na 2020 r. bezpośrednie pociągi pasażerskie z Rzeszowa do Warszawy po zmodernizowanych odcinkach linii kolejowych.
Rzeszów – Warszawa przez Sandomierz raczej w 2022 roku
Podsekretarz stanu w MIB, Piotr Stomma wyjaśnia posłowi kiedy w ogóle uruchomienie pociągów pomiędzy Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz będzie miało sens.
– W przypadku trasy Rzeszów/Przemyśl – Sandomierz – Radom – Warszawa rozwój połączeń jest uzależniony od terminu zakończenia prac modernizacyjnych, które w kolejnych latach będą prowadzone na liniach nr 8 (odcinek Warszawa – Radom) i nr 25 (odcinek Skarżysko-Kamienna – Sandomierz). Na linii nr 8 zakończenie prac na odcinku Czachówek – Warka jest planowane na rok 2020, zaś na odcinku Warka – Radom na 2022 r. – wyjaśnia przedstawiciel MIB.
W przypadku linii nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz został zmodernizowany tylko jeden z dwóch torów, za wyjątkiem szlaku Ostrowiec Świętokrzyski – Bodzechów oraz niektórych stacji. Dlatego linia będzie objęta projektem „Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz” i prowadzenie ruchu pociągów w trakcie realizacji prac będzie utrudnione. Powyższe prace na liniach nr 8 i nr 25 będą w kolejnych latach znacząco utrudniały planowanie przewozów, w szczególności biorąc pod uwagę konieczność jednoczesnego zapewnienia możliwości przejazdu dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych, dlatego na reaktywację połączeń pasażerskich przynajmniej do 2020 roku nie ma co liczyć.
Dzielenie składów w Sandomierzu?
– Odnosząc się do poruszonej w interpelacji kwestii łączenia i dzielenia składów pociągów na stacji Sandomierz, informuję, że dotychczas resort nie prowadził analiz dotyczących takiego rozwiązania. Niemniej jednak wariant taki zostanie przeanalizowany pod kątem wpływu na wygodę podróżowania (wydłużenie czasu przejazdu) oraz na koszty funkcjonowania połączeń (konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu w związku z realizacją manewrów) – wyjaśnia Piotr Stomma.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.