W pierwszym kwartale 2016 r. ponownie ruszą prace przy modernizacji linii E30 między Krakowem a Katowicami. Ta pechowa inwestycja może zostać ukończona po 8 latach, podczas których powtarzano przetargi, bankrutował wykonawca, negocjowano umowy i przedłużały się roboty budowlane.
Planowana inwestycja Polskich Linii Kolejowych obejmuje modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny Towarowy. PLK zaktualizowała harmonogram i scenariusz prac. Zasadnicza część projektu przewidziana jest do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2014 -2020.
Realizacja tej inwestycji napotkała wiele problemów. W 2012 r. upadłość ogłosiło PNI, które było głównym wykonawcą odcinka Kraków Główny – Krzeszowice. Spowodowało do opóźnienie prac i konieczność wyłonienia nowych wykonawców. Również na pozostałych fragmentach modernizowanej magistrali wystąpiły komplikacje. W kilku przypadkach wykonawca musiał zwiększyć zakres prowadzonych robót w stosunku do tego, co zawarto w kontrakcie. Nieprzewidziane sytuacje wydłużyły realizację inwestycji. W 2014 r. stało się jasne że modernizacji linii Kraków – Katowice nie uda się zakończyć w perspektywie budżetowej UE 2007-2013.
Prace budowlane będą później
Na początku 2015 r. PLK zawały porozumienie z Trakcją PRKiI wykonawcą odcinka Sosnowiec Jęzor – Trzebinia. Na mocy porozumienia zawężono zakres zadań do projektów. Prace budowlane na tych fragmentach przesunięto do finansowania w następnej perspektywie budżetowej.
W marcu 2015 r. wybrany został wykonawca na odcinek Krzeszowice – Kraków Mydlniki w przetargu ograniczonym (dwustopniowym). Za najkorzystniejszą propozycję wykonania prac PKP PLK uznało złożoną przez konsorcjum firm: Vias y Construcciones SA., Dragados SA i Electren SA.
W czerwcu 2015 r. zakończono prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową, polegające na wymianie podtorza, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. Przebudowano ok. 12,3 km torów.
We wrześniu 2015 r. PLK ogłosiły kolejne przetargi dwustopniowe na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa (termin składania wniosków w I etapie minął 21 grudnia br.) i na odcinek Trzebinia – Krzeszowice (termin składania wniosków - 23.12.15 r.). Finansowanie tego projektu przewidziano w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”
Stacje czy przystanki?
W trakcie postępowania przetargowego jest także odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy. Przetarg ten również prowadzony jest w formule dwustopniowej. We wrześniu po prekwalifikacji jako najkorzystniejsze wyłoniono oferty 5 konsorcjów: Swietelsky Rail Polska, Budimeksu, Trakcji PRKiL, Skanska i Porr. Konsorcja Vias y Construcciones i ZUE złożyły do KIO odwołanie od tej decyzji. Vias y Construcciones zakwestionował wskazane przez spółkę Ferrovial Agroman prace na przystankach kolejowych El Escorial, Santa Maria de la Alameda, Zazalejo i Robledo de Chavela w Hiszpanii jako wypełniające wymogi dot. doświadczenia przeprowadzenia robót na stacjach węzłowych.
Jak się okazało 4 hiszpańskie przystanki zostały błędnie określone w ofercie Budimeksu jako stacje kolejowe węzłowe, choć w rzeczywistości nimi nie są co wykazano podczas postępowania przez KIO. W efekcie PLK dokonały ponownej oceny ofert, a Budimeksowi odjęto 40 punktów. Jednakże konsorcjum to nadal pozostaje w grze, gdyż ostatecznie PLK do złożenia ofert postanowiło zaprosić nie 5 ale 9 oferentów: Swietelsky, Trakcja, Skanska, Vias y Construcciones, ZUE, Torpol, Porr, Budimex i Strabag.
Prace startują na wiosnę
Jak informuje Dorota Szalacha z PKP PLK, na wiosnę 2016 r. - na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki rozpoczną się prace, nie wymagające zamknięć torowych. Wcześniej, tj. w styczniu lub w lutym 2016 r., przewidziana jest również wycinka drzew, kolidujących z inwestycją.
- W sierpniu 2016 r. planowane są prace, które będą wiązały się już z koniecznością wprowadzenia zamknięć torowych. Zakończenie prac na odcinku Katowice - Kraków planujemy na koniec 2018 r. – zapowiada Szalacha.