fot. Kasper Fiszer.Wagon serii 840 Kolei Czeskich.
Koleje Dolnośląskie chcą obniżyć koszty funkcjonowania połączeń ze Szklarskiej Poręby do Czech. Wypowiedziały więc dotychczasowe porozumienie z Kolejami Czeskimi i negocjują z zagranicznym partnerem nowe zasady współpracy. Możliwe więc, że po półtora roku z rozkładu jazdy znikną bezpośrednie kursy do Liberca, a w ich miejsce pojawią się pociągi w krótszych relacjach – np. tylko do granicznego Harrachowa.
Jak poinformował w zeszłym tygodniu czeski dziennik Dnes, przyszłość bezpośrednich połączeń ze Szklarskiej Poręby do Liberca jest zagrożona. Według informacji gazety Koleje Dolnośląskie wypowiedziały bowiem porozumienie dotyczące wykorzystywania czeskiego taboru do obsługi całej międzynarodowej trasy. – Zgodnie z informacjami kraju [libereckiego; jednostka administracji samorządowej Republiki Czeskiej] strona polska chce na nowo wprowadzić kursy ze Szklarskiej Poręby do Harrachowa w miejsce bezpośrednich połączeń Kolei Czeskich [České dráhy, ČD] bez przesiadki – czytamy w artykule.
Umowa obowiązuje jeszcze przez półtora miesiąca
Fakt wypowiedzenia umowy KD – ČD potwierdził dziś w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Konrad Antkowiak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Została ona wypowiedziana 28 lutego z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia – uściśla. Powodem rezygnacji z dalszego utrzymywania kursów na dotychczasowych zasadach ma być jego zdaniem wysoki koszt ich funkcjonowania.
– Połączenia do i z Liberca są najdroższymi w uruchomieniu pociągami pasażerskimi finansowanymi obecnie przez samorząd województwa dolnośląskiego – argumentuje przedstawiciel wojewódzkiej spółki. Koszty funkcjonowania kursów miały wzrosnąć wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy w grudniu ubiegłego roku. Strona polska podjęła więc działania mające na celu ich racjonalizację.
Negocjacje nowego porozumienia wciąż trwają
Jak zapewnia Konrad Antkowiak, KD starają się wypracować ze swoim czeskim partnerem nowe zasady współpracy, które pozwolą na utrzymanie ruchu przez przejście Szklarska Poręba Jakuszyce – Harrachov. – Toczą się prace nad przygotowaniem i wdrożeniem alternatywnego modelu obsługi tej linii, który zaspokoi potrzeby pasażerów korzystających z połączenia – dodaje. Rzecznik spółki nie wskazuje jednak, czy w grę wchodzi zastąpienie czeskich szynobusów polskimi, obsługa wspólna czy organizacja połączenia przesiadkowego.
Obecnie na trasie Szklarska Poręba Górna – Liberec wykorzystywane są czeskie jednostki serii 840. Zostały one skierowane do Polski w grudniu 2015 r., kiedy przewozy po stronie polskiej przejęły od Przewozów Regionalnych Koleje Dolnośląskie, a po stronie czeskiej – ČD od GW Train Regio. Wcześniej na odcinku Szklarska Poręba Górna – Kořenov (to pierwszy przystanek za granicznym Harrachowem) kursowały wagony motorowe 810 kolei GWTR. W Harrachowie zapewniona była przesiadka na pociągi ČD w głąb Czech.
Korzystałem m.in. z artykułu Jana Sůry – Přímým vlakům přes Krkonoše hrozí konec, Poláci vypověděli ČD smlouvu opublikowanego na łamach internetowego wydania dziennika Dnes.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.