Fot. youtubeKatastrofa kolejowa we Włoszech. Nie żyje przynajmniej 10 osób
Na jednotorowej linii kolejowej pomiędzy Corato i Andrią w pobliżu Bari na południu Włoch we wtorek 12 lipca o godzinie 11:30 czołowo zderzyły się dwa pociągi pasażerskie. Jest bardzo dużo ofiar śmiertelnych.
Aktualizacja (8:30, 13 lipca). Najnowszy bilans katastrofy to 27 ofiar.
Aktualizacja (19:00). Niestety, tak jak się spodziewaliśmy, rośnie liczba zabitych. Potwierdzono już 23 ofiary śmiertelne katastrofy. Rannych, w tym także ciężko i bardzo ciężko, jest 50 osób. Prokurator rozpoczął na miejscu śledztwo na okoliczność nieumyślnego spowodowania śmierci wielu osób oraz spowodowania katastrofy w ruchu kolejowym.
Aktualizacja (15:25). Władze lokalne regionu Puglia mówią już o 20 ofiarach śmiertelnych. Nikt nie ma jednak złudzeń, że liczba ta pozostanie na tym poziomie, skala zniszczeń pociągów, w których podróżowało sporo pasażerów, jest bowiem ogromna. Cały czas trwa akcja ratunkowa.
Z pociągów zostało niewiele
W kolizji wzięły udział dwa składy. Pierwszy z nich to elektryczny zespół trakcyjny Flirt, konstrukcyjnie niezwykle podobny do tego, którego używają Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie. Według ustaleń "Rynku Kolejowego" był zespołem czteroczłonowym i został wyprodukowany w 2008 roku. Oznaczałoby to, że pierwsze dwa człony Flirta w wyniku wypadku dosłownie przestały istnieć. Drugi z pojazdów to ezt Coradia produkowany przez Alstom. Miał być czteroczłonowy, wyprodukowano go prawdopodobnie w 2008 roku (ze zdjęć wynika więc, że przestał istnieć pierwszy wagon a drugi został bardzo poważnie zniszczony).
W miejscu wypadku linia jest jednotorowa
Ustalamy jaką prędkość mogły rozwinąć pociągi na odcinku gdzie doszło do tragedii. Prędkość maksymalna ezt wyprodukowanego przez Alstom to 110 km/h, Flirt homologowany był na 160 km/h. Infrastruktura w miejscu gdzie doszło do tragedii jest w dobrym stanie technicznym, w momencie kolizji widoczność była bardzo dobra. Jeden z pociągów jechał z Bari do Barletty, drugi poruszał się w odwrotnej relacji. Linia kolejowa pomiędzy Corato a Ruvo di Puglia jest jednotorowa. Dopiero między Ruvo di Puglia i Bari szlak jest dwutorowy - dzięki modernizacji, która zakończyła się w 2013 roku i m.in doprowadziła do budowy podziemnej stacji pod lotniskiem im. Karola Wojtyły w Bari. Cała linia jest zelektryfikowana.
Oba pociągi na torach w pobliżu Bari kursują od kilku lat w barwach spółki Ferrotramviaria, która zdobyła koncesję na kursowanie od Regionu Puglia. Na miejscu trwa cały czas akcja ratunkowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.