PKP PLK prowadzą przetarg na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii 18 na odcinku Ostrowy – Otłoczyn. W postępowaniu wpłynęło siedem ofert na kwoty od 79,9 mln zł do 101,6 mln zł brutto. Wszystkie przekraczają założony przez zamawiającego kosztorys. Mimo wszystko PLK wybrały wykonawcę prac, które pozwolą pociągom na osiąganie na niektórych odcinkach prędkości 160 km/h.
Całość przedmiotu zamówienia dotyczącego prac na linii kolejowej nr 18 na odcinku Ostrowy – Otłoczyn obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszelkich niezbędnych pozwoleń. Następnie wyłoniona w przetargu firma przeprowadzi prace budowlane. Prace objęłyby odcinek od km 13,658 do km 95,633. Zakończone prace pozwolą uzyskać prędkość na niektórych odcinkach do 160 km/h. Szczegółowo o zakresie robót
pisaliśmy tutaj.
Drogie ofertyInwestycja stanowi część większego zadania inwestycyjnego, zakładającego prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny. W sumie postępowaniem zainteresowanych było siedem podmiotów, które złożyły oferty mieszczące się w przedziale od 79,9 mln zł brutto do 101,6 mln zł brutto. Wszystkie firmy zaoferowały 72-miesięczny okres gwarancji oraz niemal wszystkie – z wyjątkiem jednej – skrócenie terminu realizacji z 30 września 2018 r. do 31 lipca 2018 r.
Najtańszą ofertę złożyła firma Colas Rail. Druga pozycja należy do Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Rajbud z Szymbark, które jako jedyne nie zaoferowało skrócenia terminu realizacji. Wartość tej oferty wynosi 89,4 mln zł brutto. Następne miejsca pod względem ceny zajmują Torpol (90,2 mln zł brutto), ZUE (90,7 mln zł brutto), konsorcjum Schweerbau z Niemiec i SBM z Wrocławia (92,2 mln zł brutto), Trakcja PRKIiI (99,7 mln zł brutto) oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska (101,6 mln zł brutto).
Pięciu odrzuconych
Wszystkie oferty przekraczają założony przez zamawiającego kosztorys. PKP PLK zamierzała przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę ok. 78,1 mln zł brutto. Okazało się jednak, że jest możliwe podniesienie wielkości środków niezbędnych do realizacji zadania, dzięki czemu PLK dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty. W związku z tym, że odrzucono aż pięć ofert (ze względu na brak zabezpieczenia wadium oraz brak przedłużenia terminu związania ofertą), rozpatrywane były wyłącznie oferty Torpolu oraz ZUE. PKP PLK kontrakt przyznały pierwszej firmie – Torpolowi – i to ona zdobyła komplet punktów. W przypadku braku odwołań ze strony pozostałych uczestników postępowania przetargowego co do wyboru oferty, możliwe będzie podpisanie umowy.
Termin realizacji prac budowalnych jaki wskazał Torpol w złożonej ofercie został określony na dzień 31 lipca 2018 roku, natomiast okres gwarancji jakości i rękojmi za wady 72 miesiące.