W 2019 r. cała trasa E30, od Zgorzelca do Przemyśla, będzie zelektryfikowana. Oznacza to skrócenie czasu przejazdu oraz lepsze warunki dla przewozów pasażerskich i towarowych. PKP Polskie Linie Kolejowe 24 listopada podpisały umowę na elektryfikację linii z Węglińca do Zgorzelca.
Wartość podpisanej przez PKP PLK umowy na elektryfikację 27 km linii kolejowej Węgliniec – Zgorzelec to 33,1 mln zł netto. Umowa będzie realizowana w formule „projektuj i buduj” i zakończy się na początku 2019 r.
Inwestycja PLK pozwoli na skrócenie czasu przejazdu, m.in. dzięki wyeliminowaniu w Węglińcu zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Poprawi się przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Elektryfikacja pozwoli także na usprawnienie ruchu towarowego w południowo – zachodniej części Polski. Przewozy towarowe staną się sprawniejsze i szybsze, tym samym bardziej konkurencyjne względem drogowych.
Elektryfikacja na kilku liniach w Polsce
– Po inwestycji na odcinku Węgliniec – Zgorzelec, międzynarodowa trasa E30 od wschodniej do zachodniej granicy Polski będzie w pełni zelektryfikowana. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do 2023 r. zelektryfikują m.in. trasy Ocice – Rzeszów, Lublin – Stalowa Wola, Ełk – Korsze, Szczecin – granica państwa. Dzięki temu poprawi się komunikacja kolejowa w regionach i pomiędzy województwami – mówi Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Oprócz umowy Węgliniec – Zgorzelec na budowę sieci trakcyjnej za 33,1 mln zł netto, w sierpniu i wrześniu 2017 r. – PLK zawarła z PKP Energetyką S.A. umowy wartości 13,6 mln zł na budowę dwóch podstacji trakcyjnych w Pieńsku i Zgorzelcu oraz modernizację podstacji w Zgorzelcu. Zapewni to odpowiednie zasilanie dla nowo elektryfikowanego odcinka Węgliniec – Zgorzelec. Projekt „Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” realizowany jest z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Wartość całego projektu szacowana jest na ok. 70 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85%. Coraz lepsze podróże koleją na Dolnym Śląsku
Zelektryfikowana trasa Węgliniec – Zgorzelec to kolejne przedsięwzięcie z Krajowego Programu Kolejowego realizowane na Dolnym Śląsku. PLK podpisały w ostatnich miesiącach umowy na modernizację linii Legnica – Rudna Gwizdanów (190 mln zł) i odcinka Zduny – Grabowno Wielkie (113 mln zł) oraz na przebudowę dwóch stacji Wałbrzych Szczawienko i Świebodzice i budowę zintegrowanego przystanku kolejowego Wałbrzych Śródmieście (78 mln zł).
Elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec oraz wcześniejsza modernizacja linii E30 Opole – Wrocław – Węgliniec stworzą jeszcze lepsze możliwości dla transportu pasażerskiego i towarowego oraz poprawią jakość połączeń ze wschodu na zachód Polski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.