Zgodnie z zapowiedziami, PKP PLK ogłosiła przetarg na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz.
Prace obejmą odcinek od km 56,773 do km 66,664 linii kolejowej nr 15 i od km 12,980 do km 14,204 linii kolejowej nr 16. Zostaną sfinansowane w ramach projektu pn.: „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno".
Wartość szacunkowa zamówienia podstawowego to 197 868 427 złotych netto. Termin zakończenia całej umowy (z analizą porealizacyjną) to 30 marca 2022 roku. Oferty zostaną otwarte 28 czerwca, a wykonawcy zostaną wybrani na mocy kryterium ceny (75 proc.) i dostępności linii kolejowej (25 proc.).
PKP PLK
zapowiadała niedawno, że prace na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz mają ruszyć jeszcze w 2019 roku. Plan przewiduje rewitalizację całego ciągu linii nr 15 i 16 Łódź Kaliska – Kutno, ale będą prowadzone etapami. Niedawno PKP PLK
ogłosiły przetarg na projekt i realizację prac na odcinku od km 35,884 do km 47,397 linii nr 16 Łódź – Kutno (Ozorków – Łęczyca). W 2020 roku, gdy zakończą się prace na wspomnianych dwóch odcinkach, PLK wezmą się za odcinki linii nr 16 Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. Prace budowlane mają się tu zakończyć w 2022 roku. Ostatni odcinek Łęczyca – Kutno jest planowany do realizacji w 2023 roku.
Niestety, modernizacja jednotorowej linii nie zwiększy znacząco jej przepustowości. A ta – przy rosnącym ruchu towarowym, regionalnym i aglomeracyjnym – już teraz jest na wyczerpaniu.
PLK już prowadzi prace koncepcyjne dotyczące zwiększenia przepustowości sieci kolejowej pomiędzy Zgierzem a Kutnem. Są one prowadzone niezależnie od obecnie realizowanej inwestycji, a fazy prac budowlanych nie należy się spodziewać w obecnej perspektywie unijnej. Jednym z rozważanych wariantów jest ponowna modernizacja linii nr 16 z dostosowaniem jej do prędkości 160 km/h i budową drugiego toru. Drugim – budowa nowej dwutorowej linii w innym śladzie.