PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację magistrali E75 na odcinku Sadowne – Czyżew. Po zakończeniu prac prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h.
Trwa modernizacja linii Rail Baltica na odcinku z Warszawy Rembertowa do Sadownego. To jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na polskich torach przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Od 13 grudnia prace są kontynuowane przy przywróconym ruchu pociągów. Reaktywacja połączeń jest jednak daleka od ideału.
Teraz PLK ogłosiły przetarg na kolejny, długi na 35 km odcinek Sadowne – Czyżew. Skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h a towarowych do 120km/h.
Będzie drugi tor do Małkini
Modernizacja, oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, zapewni również podwyższenie standardu obsługi pasażerów. Wszystkie perony na przystankach i stacjach zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat, ławek, oświetlenia, oznakowania, a także systemu informacji pasażerskiej.
Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Prostyń Bug – Małkinia zwiększy się przepustowość trasy i przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń. W ramach prac wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug, przebudowane i wybudowane obiekty inżynieryjne.
Jest już projekt, przetarg dwustopniowy
Na modernizowanym 35-kilometrowym odcinku dla bezpieczeństwa podróżnych i uzyskania większej płynności jazdy pociągów zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wybudowane lokalne centrum sterowania ruchem w Małkini. Urządzenia będą dostosowanie do prowadzenia ruchu z prędkością 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS/ETCS. Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna i wymienione rozjazdy.
Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2016-2018. Wykonawca będzie miał na prace 27 miesięcy – PLK ma już gotowy projekt, co uprości zadanie. Sprawność i terminowość realizacji prac zapewni zastosowany tryb przetargu ograniczonego, który – jak zapewnia PLK – pozwoli na wybór rzetelnego wykonawcy. Inwestycja jest współfinansowana z instrumentu unijnego „Łącząc Europę” (CEF). Zarządca dopuści do udziału ośmiu wykonawców.
Kryteria wyboru wykonawcy są następujące: 80 proc. punktów za cenę, 10 proc. za termin realizacji, 10 proc. za okres gwarancji. Nie podano kwoty, którą PLK planuje na realizację, ale według planów to ok. pół miliarda złotych.
Ostatni odcinek w zawieszeniu
Po ponad 30 miesiącach postępowania PKP PLK unieważniły przetarg na przygotowanie projektu modernizacji kolejnego odcinka linii Rail Baltica. Chodzi o fragment pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem o długości 77 km. Więcej na ten temat piszemy tutaj.