17 kwietnia został ogłoszony wspólny przetarg Kolei Śląskich i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego na 13 nowych pojazdów. Finalnie może ich być jednak nawet 20.
Od 13 do nawet 20 nowoczesnych pojazdów wzbogaci flotę Kolei Śląskich w najbliższych 30 miesiącach. Będą to jednostki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w szereg udogodnień, m.in. przewijaki dla niemowląt, przyciemniane szyby, uchwyty na rowery, system nowoczesnej informacji pasażerskiej, chowane stoliki oraz specjalną powłoką antygraffiti i rozwiązania wandaloodporne. Pierwsze pociągi wyjadą na śląskie tory już w 2017 r.
Nawet do 20 pociągówWspólny przetarg Kolei Śląskich oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego został ogłoszony dzisiaj. Zamawiający oczekują dostarczenia dwóch jednostek 3-członowych, jednej 2-członowej oraz dziesięciu 4-członowych z opcją dokupienia nawet kolejnych 7.
– Zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia konsultowaliśmy nie tylko z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego, ale także z pasażerami i miłośnikami kolei. Ponadto śledziliśmy fora kolejowe oraz wygłaszane tam opinie – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Nowe pojazdy będą posiadać wiele udogodnień, m.in. miejsca do przewijania niemowląt z pojemnikami na pieluchy, przyciemnione szyby o wysokiej przepuszczalności światła dziennego do wewnątrz, szereg uchwytów rowerowych, funkcjonalny system informacji dla pasażerów, bardzo wygodne rozkładane stoliki i podłokietniki, elektryczne gniazdka, śmietniczki. W bieżącej eksploatacji atutem pojazdów będzie z pewnością powłoka antygraffiti i rozwiązania wandaloodporne – dodaje.
Początkowo spółka zapowiadała pozyskanie 17 pojazdów. W obecnym kształcie przetarg w pierwszej kolejności dotyczy 13 jednostek, ale docelowo może ich być nawet 20. – Ogłoszona formuła zapewnia nam bezpieczeństwo i stabilność ekonomiczną. Ostateczna liczba jednostek będzie zależała od naszych możliwości finansowych i uzyskanych cen – tłumaczy Wojciech Dinges.
Pojadą już w przyszłym rokuPrzygotowania do ogłoszenia przetargu rozpoczęto już w 2014 roku. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane dwa kryteria – cena (92% wartości oceny) oraz okres gwarancji (8% wartości oceny).
– Nowe pojazdy będą nam służyły 25-30 lat, dlatego wiele szczegółów wymagało precyzyjnego opracowania. Dużo czasu pochłonęła także dość niecodzienna formuła przetargu prowadzonego wspólnie przez jednostkę samorządu terytorialnego i spółkę prawa handlowego. Aby uniknąć ewentualnych protestów i wydłużania procedury przetargowej, chcieliśmy wszystko bardzo dokładnie sprawdzić i zebrać szereg opinii prawnych – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.
Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z przyjętym planem, nowe pierwsze pociągi wyjadą na śląskie tory już w 2017 r., a realizacja całego zamówienia zakończy się w lipcu 2018 roku. Niewykluczone, że znaczna część środków na zakup 10 pojazdów będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Ponadto część pojazdów finansowana ma być w oparciu o kolejną transzę obligacji.
Więcej na temat planów Kolei Śląskich
można przeczytać tutaj.
Wybrane parametry techniczne dot. zamawianych pojazdów:- prędkość konstrukcyjna i eksploatacyjna powyżej lub równa 120 km/h,
- powłoka lakiernicza z zabezpieczeniem antygraffiti,
- przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych,
- wandaloodporne czujki dymu w całym pojeździe z sygnalizacją pożaru w kabinach maszynisty,
- sterowanie temperaturą przedziałów pasażerskich z panelu operatorskiego w kabinie maszynisty w zakresie od 18 °C do 26 °C,
- ściany i sufity z materiału odpornego na zabrudzenia, ułatwiającego usuwanie naklejek, gumy do żucia, napisów długopisami i sprayem,
- szyby w przedziałach pasażerskich przyciemnione o przepuszczalności z zakresu 65% ÷ 70%,
- fotele w układzie 2+2 szeregowy i naprzeciw siebie, tapicerowane miękkie w wykonaniu wandaloodpornym, wyposażone w profilowane zagłówki wykonane ze skóry naturalnej, wandaloodporne podłokietniki,
- dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz windy elektryczne przeznaczone do transportu osób niepełnosprawnych,
- uchwyty umożliwiające przewóz minimum czterech rowerów,
- system informacji pasażerskiej przedstawiający czas planowego przybycia oraz odjazdu z najbliższych stacji względem aktualnej pozycji pociągu,
- przewijaki dla niemowląt, specjalne pojemniki na pieluchy,
- przy siedzeniach w układzie rzędowym stolik jadalny zintegrowany z oparciem, chowający się całkowicie w oparciu fotela oraz wnęka umożliwiająca włożenie czasopism.