Jak poinformował w sejmie p.o. dyrektor CUPT Przemysław Gorgol, z przyznanych początkowo 4,9 mld euro, kolej wydała w poprzedniej perspektywie unijnej 4,1 mld euro.
Podczas wczorajszych
obrad sejmowej Komisji Infrastruktury sprawozdanie z wydatkowania środków na kolej na lata 2007-13 zdał posłom p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol. Jak poinformował, z przyznanych początkowo 4,9 mld euro, ostatecznie suma zmalała do 4,1 mld euro.
To informacja, która potwierdza
podsumowanie opublikowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe na koniec grudnia 2015 roku. Przypomnijmy, że zarządca infrastruktury podał, że wydanie 13,4 mld złotych przeznaczonych na projekty inwestycyjne to "spełnienie zapowiedzi". Problem w tym, że według zapowiedzi z 2010 roku informowano, że limit nakładów ze źródeł europejskich dla finansowania projektów kolejowych wynosi 4 863 mln euro, tj. ok. 17,5 mld zł według ówczesnego kursu. Była to kwota na wszystkie projekty infrastrukturalne, ale w ogromnej większości planowane do wykonania przez PKP PLK.
O tej kwocie przypomniał wczoraj Przemysław Gorgol. O niewykorzystanych pieniądzach na kolej
mówił także już w grudniu Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju. Pieniądze początkowo przeznaczone na kolej zostały przeniesione na transport miejski, a kwota na cały priorytet VII, obejmujący obie gałęzie została nawet lekko podwyższona.
Jak wyjaśnił posłom Przemysław Gorgol, alokacja środków na linie kolejowe wynosiła początkowo 91 proc. pieniędzy przeznaczonych na kolej, a ostatecznie zmalała do 81 proc. Resztę przeznaczono na tabor (m.in. zakup nowych składów Dart i Flirt dla PKP Intercity – przyp. RK). Wartość umów, jaka została podpisana w sektorze kolei to 30 mld zł, łączna wartość wydatków kwalifikowalnych to 22 mld zł, a dofinansowanie unijne to 17 mld zł. Trzy czwarte tych pieniędzy spożytkowała PLK.
Ważną informacją podaną przez p. o. dyrektor CUPT jest liczba niezakończonych przez PKP PLK projektów – jest ich aż 37. Większość z nich ma zostać zakończonych do września tego roku, a wszystkie, poza jednym, do końca roku. To projekty związane z dofinansowaniem w sumie w wysokości 9 mld zł. – Projekt niezakończony oznacza tylko tyle, że pieniądze unijne wydano do końca 2015 r., a po tym czasie są finansowane za polskie pieniądze – tłumaczył Gorgol.