PKP PLK złożyła wersję techniczną nowego Krajowego Programu Kolejowego do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Wiceminister Piotr Stomma zapowiedział, że już w czerwcu rząd przyjmie pierwszą wersję nowego programu.
W kwietniu, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma, odpowiedzialny w resorcie za kolej
zapowiedział, znowelizowanie Krajowego Programu Kolejowego przed końcem września. Celem nowelizacji jest minimalizacja ryzyka niewykorzystania przez kolej 67,5 mld zł środków unijnych w
trwającej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.
Podczas niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że spółka złożyła już wersję techniczną nowego KPK do Ministerstwa. Zarządca infrastruktury urealnił w nim terminy i koszty realizacji, które zdaniem nowego zarządu PKP PLK były – z powodu braku dokumentacji – nierzetelne. Rozbieżność kwot w porównaniu z obecnym szacunkiem prezes Merchel ocenił na od 30 do 50 procent.
Konieczne negocjacje z Komisją EuropejskąJak poinformował podczas kongresu minister Piotr Stomma, poza zmianą KPK konieczna będzie także aktualizacja dokumentu, do którego program się odwołuje, czyli Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transprotu. – Zmiany w tym dokumencie wymagają renegocjacji z KE i przygotowania dokumentacji, która wykaże potrzebę tych zmian, co oczywiście zrobimy – mówił Stomma, nazywając obecny program kolejowy „pstrzeniem mapy”.
– Prowadzimy negocjacje z Komisją wspólnie z Ministerstwem Rozwoju. Zmiana Dokumentu Implementacyjnego jest praktycznie niemożliwa na tym etapie, ale i tak podejmiemy się tego – dodał wiceminister zapowiadając, że dokument powinien być już w czerwcu przyjęty przez Radę Ministrów do przeprowadzenia konsultacji międzyresortowych.
Trwa walka o program utrzymania
W tym samym czasie resort infrastruktury walczy również o pieniądze na utrzymanie sieci kolejowej. Przypomnijmy, że Ministerstwo Finansów
nie zgadza się na wprowadzenie obowiązku finansowania zarządców infrastruktury kolejowej w ramach programu wieloletniego zapisanego w ustawie.
- Wieloletni plan utrzymania powinien być opracowany zgodnie z wymaganiami dyrektywy nr 34 - mówił podczas EKG Piotr Stomma. Jak poinformował, w resorcie min. Adamczyka przeprowadzono pełen przegląd stanu technicznego sieci kolejowej, w tym także odcinków wyłączonych z eksploatacji. Poziom nakładów niezbędnych na utrzymanie linii wiceminister ocenił na 40 mld złotych w ciągu najbliższych ośmiu lat.