Największy przewoźnik w kraju – Przewozy Regionalne – rozstrzygnął już postępowanie przetargowe na dostawę trzech nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych. Zamówienie może również zostać – w ramach prawa opcji – rozszerzone o dwa pojazdy. Swoją ofertę złożyła wyłącznie Pesa, która znacznie wykracza poza budżet zamawiającego.
Łącznie pięć nowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych jest przedmiotem postępowania przetargowego, które prowadzą Przewozy Regionalne. Trzy sztuki pojazdów Przewozy Regionalne zawarły w podstawowej części zamówienia, natomiast na dwa kolejne pojazdy przewidziano opcję.
Przekroczony budżet
Po otwarciu ofert do postępowania przetargowego przystąpiła wyłącznie Pesa. Cena oferty wynosi 62 668 500 zł brutto i przekracza kwotę przeznaczoną na sfinansowanie tego zamówienia. W zakresie podstawowego zamówienia, czyli dostawy 3 spalinowych zespołów trakcyjnych, Przewozy Regionalne przygotowały budżet w kwocie 33,21 mln zł brutto. W zakresie opcji kwota ta wyniosła 22,14 mln zł brutto. Łącznie Przewozy Regionalne planowały przeznaczyć na zamówienie 55,35 mln zł brutto.
Przewoźnik poinformował, że rozstrzygnął przetarg i skorzysta jednak z oferty. – Pojazdy dostarczy Pesa Bydgoszcz – mówi Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych. – Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania umowy z producentem – dodaje. Przewozy Regionalne zdecydowały się zamówić na razie 3 sztuki z podstawowego zakresu zamówienia. Termin realizacji zamówienia określono do 1 grudnia 2017 r. Co do prawa opcji przewoźnik nie podjął jeszcze decyzji. Ma na to czas najpóźniej do 15 lipca 2017 roku.
Rozpędzi się do 120 km/h
Zamawiający wymaga m.in. zastosowania ekonomicznych silników spalinowych nowej generacji o niskim zużyciu paliwa, klimatyzacji, monitoringu i tempomatu. Maksymalną długość pojazdu określono na 45 metrów. Każdy ma zawierać min. 130 miejsc siedzących, w tym min. 10 składanych. Założono dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, a także co najmniej cztery uchwyty na rowery. W każdym członie znajdować się mają jedne drzwi na stronę. Wysokość wejścia określono na nie więcej niż 600 m powyżej główki szyny. W sumie 40% podłogi ma znajdować się na takim poziomie. Szerokość przejścia wynosić ma co najmniej 550 mm przy układzie siedzeń 2+2.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna wynieść ma co najmniej 120 km/h. W zakresie parametrów trakcyjnych wymagane są dwa zespoły napędowe z silnikami wysokoprężnymi o mocy min. 380 kW, a także zbiorniki paliwa umożliwiające przejechanie min. 1000 km bez tankowania. Przewidziano konstrukcję stalową pojazdu.
Według deklaracji Pesy, producent dostarczy Przewozom Regionalnym dwuczłonowe Linki. Pojazdów tego typu nie udało się Pesie dostarczyć niemieckiemu przewoźnikowi Netinera. Z powodzeniem eksploatują je za to Koleje Dolnośląskie oraz Koleje Wielkopolskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.