Jastrzębie-Zdrój to największe miasto w Polsce pozbawione transportu kolejowego. W miniony piątek zainaugurowano tu unijny projekt, który ma być pierwszym krokiem do przywrócenia pociągów.
Ostatni pociąg z Jastrzębia-Zdroju do Katowic odjechał w lutym 2001 roku linią nr 159 do Pawłowic. Była to ostatnia linia kolejowa do miasta. Później większa część torowiska została oficjalnie rozebrana lub po prostu rozkradziona. Z całej 40-kilometrowej linii nr 159 Orzesze – Jastrzębie-Zdrój otwarty dla ruchu (towarowego) jest tylko środkowy odcinek Żory – Pawłowice. Wcześniej, bo w 1997 roku, zawieszono ruch pasażerski na linii nr 170 do Zebrzydowic. Fizycznie zlikwidowano ją do 2005 roku, a przyczyną były szkody górnicze.
Przywrócenie transportu kolejowego w mieście co jakiś czas powracało w miejskich planach, a w końcu udało się przejść do konkretów. W miniony piątek w Urzędzie Miasta Jastrzębie-Zdrój odbyło się spotkanie inaugurujące projektu dot. analizy odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju w odniesieniu do granicy polsko-czeskiej.
W spotkaniu udział wzięli m.in. przedstawiciele ościennych gmin Karwina (RCZ), Zebrzydowice, Pawłowice oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Euroregionu Śląsk Cieszyński i Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, a także radni Rady Miasta i pracownicy merytorycznych wydziałów urzędu. Blisko 30 osób, które tego dnia zebrały się w jastrzębskim urzędzie, miało okazję zapoznać się z założeniami projektu, które przedstawił Ryszard Rakoczy, zastępca Prezydenta Miasta – relacjonuje magistrat.
rys. openrailwaymap.org
Jak informuje urząd miasta, głównym celem projektu jest przygotowanie profesjonalnej analizy społeczno-ekonomicznej różnych modeli rewitalizacji i włączenia Jastrzębia-Zdroju do sieci regionalnych połączeń kolejowych ze szczególnym uwzględnieniem transgranicznego wariantu obsługi ruchu kolejowego.
Jak czytamy w lokalnej prasie, jastrzębski magistrat poinformował na spotkaniu, że uruchomienie komunikacji kolejowej z Jastrzębia do Zebrzydowic, a następnie skorzystanie z już istniejących szlaków kolejowych, pozwoli na przejazd koleją do Katowic pociągiem w ciągu 47 minut. Obecnie podróż pociągiem z Katowic do Zebrzydowic trwa jednak 54 minuty, a projekt modernizacji linii E65 na tym odcinku
został przesunięty na listę rezerwową podczas aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego.
Wartość projektu wynosi 23 529,41 euro, a jego realizacja trwać będzie do końca czerwca 2017 r. Projekt otrzymał wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszu Mikroprojektów Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska i Budżetu Państwa za pośrednictwem Euroregionu Śląsk Cieszyński.