Największe miasto bez kolei w Polsce analizuje możliwości przywrócenia ruchu szynowego. Powstała grupa robocza przy zastępcy prezydenta miasta, która wspiera merytorycznie projekt odtworzenia linii kolejowej. – Przygotowanie opracowania na ten temat zostanie zlecone firmie zewnętrznej – informuje „Rynek Kolejowy” Ryszard Rakoczy, zastępca prezydenta Jastrzębia-Zdroju.
Jak
informowaliśmy w ubiegłym miesiącu, w Jastrzębiu-Zdroju zainaugurowano unijny projekt, który ma być pierwszym krokiem do przywrócenia ruchu pociągów w tym mieście. W spotkaniu w urzędzie miasta uczestniczyły osoby, które weszły w skład grupy roboczej na rzecz rewitalizacji połączenia kolejowego w Jastrzębiu – Zdroju w ramach tego projektu. Ostatni pociąg z Jastrzębia-Zdroju do Katowic odjechał w lutym 2001 roku linią nr 159 do Pawłowic.
Przede wszystkim ruch transgraniczny
Głównym celem projektu jest przygotowanie profesjonalnej analizy społeczno-ekonomicznej różnych modeli rewitalizacji i włączenia Jastrzębia-Zdroju do sieci regionalnych połączeń kolejowych „ze szczególnym uwzględnieniem transgranicznego wariantu obsługi ruchu kolejowego”. – Przygotowywana analiza ma być podstawą do stworzenia średniookresowej polityki miast partnerskich z obu stron granicy w zakresie inwestycji w infrastrukturę kolejową oraz obsługę przewozów w ujęciu regionalnym i transgranicznym – mówi „Rynkowi Kolejowemu” zastępca prezydenta miasta.
Jak informuje, dzięki przygotowaniu wspólnego modelu i jego wdrażaniu dojedzie do podniesienia dostępności komunikacyjnej największych ośrodków miejskich na polsko-czeskim pograniczu. Dla miasta ważne jest to, że rozwój i przywracanie połączeń kolejowych jest zgodne z długofalowymi politykami UE w zakresie zrównoważonego i modalnego transportu (np. Horyzont 2020).
Możliwe warianty PPP, w tym operatorzy czescy
Głównym zadaniem projektu jest zlecenie opracowania profesjonalnej analizy obejmującej elementy studium wykonalności dla odcinka linii kolejowej o długości ok. 6km prowadzącej z centrum Jastrzębia-Zdroju do linii pawłowickiej magistrali kolejowej, która z kolei łączy się z linią zebrzydowicką (przejście graniczne) i magistralą prowadzącą do Aglomeracji Katowickiej. – Analiza zostanie zlecona, przy zachowaniu zasad konkurencyjności programu, jednej z profesjonalnych firm analitycznych zajmujących się efektywnością i aspektami ekonomicznymi infrastruktury kolejowej – informuje Rakoczy.
W założeniu władz miejskich, dzięki realizacji projektu zostanie stworzona merytoryczna baza wiedzy ekonomicznej i branżowej, która będzie stanowiła wiążącą podstawę do podejmowania decyzji w zakresie rewitalizacji linii dla włodarzy Jastrzębia-Zdroju i jego partnerów zagranicznych. – Efektem analizy ma być wybranie najbardziej efektywnego rozwiązania w zakresie tworzenia sieci oraz siatki połączeń kolejowych z wariantami wejścia różnych operatorów przewozów osobowych w ramach PPP (w tym czeskich operatorów dla wariantu transgranicznego) – podsumowuje zastępca prezydenta.