Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jastrzębie-Zdrój: Dlaczego kolej tylko do dworca górnego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jastrzębie-Zdrój: Dlaczego kolej tylko do dworca górnego?
fot. Dominik LebdaStacja Jastrzębie-Zdrój Górne.
Jeśli kolej pasażerska powróci do Jastrzębia-Zdroju, mało prawdopodobne jest, że pociągi będą docierały aż do dworca w Zdroju. Plany miasta kończą się na stacji w pobliżu dworca autobusowego.

Miasto Jastrzębie-Zdrój zleciło wykonanie analizy, która ma dać odpowiedź na pytanie, czy powrót kolei jest realny i ile będą kosztować poszczególne warianty. Na przeszkodzie reaktywacji połączeń pasażerskich stoją nie tylko konieczność zmiany strategii województwa śląskiego, ale również szkody górnicze i niepewne możliwości w kwestii docelowego czasu przejazdu z Jastrzębia-Zdroju do Katowic. Miasto postawiło bowiem warunek – maksymalny czas przejazdu to 60-70 minut. Pierwszą część rozmowy można przeczytać tutaj.

Już teraz wiadomo, że miasto nie będzie rozpatrywało powrotu kolei do stacji Jastrzębie-Zdrój, tylko do przystanku Jastrzębie-Zdrój Górne. To w dużej mierze skutek zainteresowania prywatnego inwestora terenami PKP w obrębie stacji w Zdroju. Jak wskazuje Roman Foksowicz, wiceprezydent miasta, lepszą lokalizacją jest przystanek górny. Magistrat planuje budowę węzła przesiadkowego z parkingiem Park&Ride.

Dominik Lebda, „Rynek Kolejowy”: Która ze stacji jest lepszą lokalizacją – Jastrzębie-Zdrój czy Jastrzębie-Zdrój Górne? Ten ostatni jest chyba bliżej większych skupisk ludności.

Roman Foksowicz, wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju:
Zgadza się, bowiem dworzec w Zdroju znajduje się w starej części miasta, gdzie dominuje zabudowa jednorodzinna. Dworzec na Górnym usytuowany jest natomiast pomiędzy dwoma dużymi osiedlami Morcinka i Staszica a zabudową jednorodzinną. Myślimy o dworcu na Górnym.

Linia kolejowa miałaby zostać doprowadzona do dworca w Zdroju czy tylko do Górnego?

Tylko do Górnego. Odtworzenie w kierunku Wodzisławia Śląskiego nie wchodzi w grę.

Dlaczego nie do Zdroju?

Problem polega na tym, że torowisko na stacji Jastrzębie-Zdrój jest w obrębie zainteresowania prywatnego inwestora, posiadającego swoją firmę poniżej nasypów kolejowych. Zwrócił się on do PKP o możliwość zakupu torowisk.

Dlatego analiza ograniczona jest do dworca na Górnym?

Nie do końca tylko dlatego. Lokalizacja tego dworca jest bardzo dobra ze względu na komunikację prywatną i publiczną.
Analiza to jedno, a potem trzeba będzie podjąć działania w kierunku konstrukcji finansowania i prac budowlanych.

PKP miałoby zająć się organizacją dokumentacji i prac budowlanych? Wchodzi w grę przejęcie infrastruktury?

Właścicielem nadal są Polskie Koleje Państwowe, ale przejęcie infrastruktury również wchodzi w grę, tym bardziej, że część zlikwidowanych linii kolejowych udało nam się przejąć bezkosztowo w celu budowy ścieżek rowerowych.

Po wykonaniu analizy miasto podejmie decyzję co dalej, czy we współpracy z województwem? Pewna jest kwestia finansowania ze źródeł programów transgranicznych?

Jak wspomniałem, organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy do zadań własnych samorządu województwa. Dlatego też projekt dotyczący odtworzenia pasażerskiej komunikacji kolejowej będzie musiał być uwzględniony w Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego. Wtedy też można myśleć o czeskim partnerze i ewentualnym współfinansowaniu w ramach projektów transgranicznych.

PKP proponowały Państwu przejęcie któregoś z jastrzębskich dworców kolejowych?

Budynki dworców są własnością PKP. Najpierw musi być wykonana ekspertyza dotycząca zasadności rewitalizacji linii kolejowej i dopiero na tej podstawie będziemy podejmować decyzje w kwestii nieodpłatnego przejęcia obiektów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Wrócił tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Wrócił tramwaj do Pabianic

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Chorzele: Tłumy witają powrót pociągów [zdjęcia]

Fotorelacje

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Wrócił tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Wrócił tramwaj do Pabianic

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Chorzele: Tłumy witają powrót pociągów [zdjęcia]

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5