PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, że poinformowały o reaktywacji połączenia z Jarocina do Gniezna, bo wnioski rozkładowe w tej sprawie kilka miesięcy temu złożyły Koleje Wielkopolskie. Zarządca infrastruktury przekonuje, że trasa będzie przygotowana na powrót pasażerów, a nieużywane od kilku lat perony będą utrzymywane w należytym standardzie.
W ostatnim czasie dużo uwagi poświęciliśmy planowanemu wznowieniu przewozów pasażerskich na fragmencie linii nr 281 z Jarocina do Gniezna przez Wrześnię. W połowie miesiąca PKP PLK
ogłosiły, że pociągi osobowe zostaną tam uruchomione w grudniu, a więc po wykonaniu znacznej części robót w ramach toczącego się remontu trasy. Organizator, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, najpierw
wskazywał, że data ta nie jest ostateczna, by następnie
poinformować, że wiążące decyzje zapadną dopiero w październiku.
Rozkład jazdy jest już wstępnie opracowanyZarządca infrastruktury tłumaczy, że jego zapowiedzi wynikały z przyjęcia wniosków rozkładowych od przewoźnika. – Koleje Wielkopolskie złożyły je w kwietniu – mówi Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zamówienie jest zgodne z wcześniejszymi koncepcjami UMWW: trasę miałoby obsługiwać siedem par pociągów Jarocin – Gniezno – Jarocin i jedna uzupełniająca ofertę na odcinku Września – Gniezno – Września.
Według PKP PLK obecnie trwa procedura uzgadniania szczegółów z KW. – Rozkład do tych wniosków został opracowany i przekazaliśmy go przewoźnikowi w formie projektu do oceny i wniesienia ewentualnych uwag. Po akceptacji przez przewoźnika zostanie on w stosownym terminie opublikowany – wskazuje przedstawiciel spółki.
Dobra prędkość, ale tylko na jednym z torówJuż w piątek publikowaliśmy stanowisko Polskich Linii Kolejowych dotyczące przygotowania infrastruktury liniowej. Wynika z niego, że choć remont nie zostanie jeszcze ukończony, na jednym z torów na ponad 90% trasy pociągi będą mogły jechać z prędkością 120 km/h. – W torze nr 2 prędkość 100 km/h będzie obowiązywała prawie na połowie trasy, a na pozostałej części będzie ona wahać się pomiędzy 80 a 50 km/h – zapowiada Zbigniew Wolny.
Zdaniem zarządcy infrastruktury taki stan ma zapewnić sprawne prowadzenie ruchu i możliwość skonstruowania dobrej oferty. Wątpliwości UMWW budził jednak także stan infrastruktury przystankowej. Toczące się roboty obejmują tylko cztery przystanki pośrednie, a w opinii urzędu naprawy wymagają także pozostałe perony.
Prace i na głównych stacjach, i na przystankach – Zapewnią one wymaganą obsługę – ocenia jednak Zbigniew Wolny. – Na siedmiu stacjach i przystankach prowadzone jest i będzie bieżące utrzymanie peronów – podkreśla (pomiędzy Jarocinem a Gnieznem pociągi osobowe mogą zatrzymać się jedenaście razy, wliczając w to postój we Wrześni. Deklaracje PLK oznaczają więc, że prace remontowe lub utrzymaniowe obejmą każdy z przystanków). – Poza tym wyremontowaliśmy perony na stacjach Jarocin i Gniezno (tam w tym roku zakończymy remont ostatniego z peronów) – dodaje nasz rozmówca.