Czy ruch pociągów osobowych pomiędzy Jarocinem, Wrześnią i Gnieznem zostanie przywrócony w grudniu tego roku? Samorząd województwa wskazuje, że nie zakończył w tej sprawie rozmów z PKP PLK. Przeszkodą może być m.in. stan infrastruktury przystankowej.
Przed kilkoma dniami PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że
ruch pasażerski na linii nr 281 pomiędzy Jarocinem a Gnieznem zostanie wznowiony w grudniu tego roku. Ma być to możliwe dzięki zakontraktowanym właśnie pracom mającym na celu znaczące podniesienie dopuszczalnej prędkości – z 80 do 120 km/h. Przypomnijmy, że pierwotnie
zakładano przywrócenie kursów już 11 czerwca 2017 r. Samorząd województwa wielkopolskiego wskazywał jednak, że
zarządca infrastruktury nie przygotował m.in. peronów przystankowych do uruchomienia przewozów.
Siedem pociągów do Jarocina, dodatkowy z Gniezna do WrześniMożliwe jest, że nie zostanie dotrzymany także nowy termin reaktywacji ogłoszony na konferencji prasowej bez udziału przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Uważamy, że ostateczna decyzja co do wznowienia od grudnia 2017 r. przewozów na odcinku linii nr 281 Jarocin – Gniezno wymagać będzie jeszcze pilnych konsultacji organizatora przewozów [UMWW] oraz operatora z zarządcą infrastruktury – powiedział nam bowiem Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu UMWW. Potwierdził przy tym wstępny zamiar uruchomienia kursów.
– Samorząd województwa planował, że wznowienie przewozów mogłoby nastąpić w grudniu tego roku. Wstępnie zaplanowane zostało osiem par pociągów w porannych i popołudniowych szczytach komunikacyjnych, z czego siedem na odcinku Gniezno – Jarocin – Gniezno, a jedna w krótszej relacji Września – Gniezno – Września – wylicza. Operatorem wszystkich kursów miałyby być Koleje Wielkopolskie.
Dla wizerunku kolei ważny jest stan przystankówUrząd marszałkowski ma jednak wątpliwości, czy przez najbliższych kilka miesięcy parametry linii zostaną podniesione na całym 66-kilometrowym odcinku. – Podpisana w ostatnim czasie przez PLK umowa na wykonanie prac jest realizacją formułowanych wcześniej oczekiwań UMWW w zakresie standardów technicznych linii i uzyskania konkurencyjnej prędkości dla pociągów pasażerskich, jednakże dotyczy ona prac na odcinku znajdującym się na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Poznaniu, tj. Września – Gniezno – mówi Jerzy Kriger. Dodaje przy tym, że zgodnie z informacjami UMWW zarządca infrastruktury planował podnieść dopuszczalną prędkość także pomiędzy Wrześnią a Jarocinem.
– Odrębną kwestią, która ma niebagatelny wpływ na postrzeganie i zainteresowanie koleją, jest przygotowanie infrastruktury pasażerskiej. Generalnie aktualny stan techniczny peronów oraz infrastruktury towarzyszącej wymaga pilnej realizacji szeregu prac o charakterze naprawczym oraz estetyzacji. Perspektywicznie w celu dostosowania istniejących peronów do aktualnie obowiązujących przepisów niezbędna będzie także ich przebudowa. [Tymczasem] zakres rzeczowy zrealizowanych do tej pory, a także prowadzonych aktualnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji na tej linii odnosi się głównie do nawierzchni torowej, obiektów inżynieryjnych czy też przejazdów kolejowych, a tylko punktowo przebudowywane czy remontowane są istniejące perony – stwierdza nasz rozmówca.
O pociągi zabiegają i mieszkańcy, i samorządy lokalneSamorząd podkreśla, że zainteresowanie potencjalnych pasażerów pociągów Jarocin – Września – Gniezno jest duże. – Plan przywrócenia przewozów wynika m.in. z licznych wniosków napływających do nas tak od mieszkańców, jak i od jednostek samorządu terytorialnego z tego terenu – stwierdza Jerzy Kriger. Ruch pociągów osobowych na tym odcinku linii nr 281 został zawieszony w 2012 r. i przywrócony na krótko w 2013 r.