Ruszyło szybkie połączenie kolejowe między japońską prefekturą Aomori na wyspie Honsiu i wyspą Hokkaido. Połączenie jest poprowadzone liczącym blisko 54 km tunelem Seikan pod cieśniną Tsugaru. Od 26 marca pasażerowie mogą już korzystać z komfortowych pociągów kolei Shinkansen, obsługujących trasę Shin-Aomori – Shin-Hakodate-Hokuto, ale mają też do dyspozycji bezpośrednie połączenia z Tokio.
Otwarta linia dużych prędkości ma prawie 149 km długości. 23% trasy jest poprowadzone wiaduktami, 4% mostami, a aż 65% linii jest poprowadzone tunelami. Poza tunelem Seikan (najdłuższym), linia biegnie także tunelem Oshima – Tobestu o długości 8,1 km, a także m.in. tunelem Tsugaru – Oda o długości 6,2 km.
Lata oczekiwańPlany budowy linii powstały w latach 70. ubiegłego stulecia, jednak z braku pieniędzy projekt w roku 1982 został zamrożony, m.in. ze względu na ogromny dług japońskich kolei państwowych. Ostatecznie tunel pod cieśniną Tsugaru udało się otworzyć w roku 1988. Pierwotnie uruchomiono w nim tylko połączenia regionalne (wąskotorowe), jednak z nadzieją na lepsze czasy dla szybkiej kolei, w tunelu zbudowano także tor 1435 mm. W roku 2005 nastąpił kolejny przełom – ruszyły prace budowlane pozostałych elementów infrastruktury. Ostateczna decyzja o terminie uruchomienia projektu zapadła z końcem 2014 roku.
Szybko i komfortowoNajszybszy pociąg linii Hokkaido Shinkansen umożliwia podróż ze stacji Shin-Aomori do stacji Shin-Hakodate-Hokuto w czasie 61 minut. Trasę obsługują cztery pociągi H5 Shinkansen. Dziesięcioczłonowe składy są przystosowane do poruszania się z maksymalną prędkością 320 km/h. Na pokładzie jest 731 miejsc siedzących, z czego 18 w specjalnej klasie Gran Class, z m.in. większą przestrzenią dla każdego pasażera, czy specjalnie regulowanymi siedzeniami. W tunelach pociągi rozpędzają się do 140 km/h, a poza nimi – do 260 km/h.
Składy zostały zbudowane przez firmy Hitachi oraz Kawasaki Heavy Industries. Ich projekt został oparty na modelu E5 Shinkansen. Pociągi będą utrzymywane w niedawno zbudowanym zapleczu w Hakodate, niedaleko stacji Shin-Hakodate-Hokuto.
Po trasie kursują także bezpośrednie pociągi z Tokio. Pozwalają one na pokonanie dystansu między wyspą Hokkaido a stolicą Japonii w czasie 4 godz. i 2 min. Pociągi "Hayabusa" pokonują w tym czasie trasę o długości blisko 863 km. W związku z uruchomieniem szybkich połączeń, zniknęły z rozkładu pociągi wąskotorowe.
W przyszłości Japończycy mają plany przedłużenia linii z Shin-Hakodate do Sapporo. Projekt ma zostać ukończony dopiero w 2030 roku. Jeśli prognozowane dla trasy prędkości uda się utrzymać, to czas przejazdu z Tokio do Sapporo wyniesie 5 godzin i 1 minutę.
Nowoczesność i utylitaryzmMimo coraz liczniejszych w Japonii przebudów linii wąskotorowych na normalnotorowe kraj ten ma wciąż bogatą sieć wąskiego toru. Ostatnio świat obiegła informacja o tym, że na wyspie Hokkaido Japońskie Koleje zatrzymywały pociąg na jednej ze stacji (Kyu–shirataki) tylko dla jednej pasażerki. Po 67 latach działania przystanku został on jednak zamknięty. Powód? Ostatnia, 18-letnia pasażerka skończyła liceum i nie musi już dojeżdżać do szkoły koleją. Więcej przeczytasz
TUTAJ.