Zakończyły się postępowania przetargowe na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województw śląskiego, łódzkiego i zachodniopomorskiego. W oczekiwaniu na podpisanie umów z dostawcami sprawdzamy, jakie jeszcze przetargi zostaną w tym roku rozpisane.
Dostawa łącznie 44 ezt dla trzech województw wpłynie znacząco na ożywienie hal producentów pojazdów kolejowych. Po ocenie ofert zdecydowano, że
13 ezt Elf II dla Kolei Śląskich wyprodukowanych zostanie w Pesie w Bydgoszczy, a 17 ezt
Impuls dla Zachodniego Pomorza powstanie w Nowym Sączu, w Newagu. Nie znamy jeszcze rezultatu
rozpoznania ofert na dostawy w Łodzi, ale tam faworytem wydaje się być również Newag (przetarg na 14 ezt). W żadnym z miejsc umowy na dostawy taboru nie zostały jeszcze podpisane.
Wiadomo, że jeszcze w tym roku przetarg na dostawę 11 5-członowych ezt ogłoszony zostanie na Dolnym Śląsku. Specyfikację tego postępowania poznamy prawdopodobnie we wrześniu, także jego zwycięzca zostanie zapewne wybrany z końcem roku. Do tej pory Koleje Dolnośląskie mają doświadczenie z pojazdami Impuls, wyprodukowanymi w Nowym Sączu.
Kolejnego przetargu spodziewać należy się w Wielkopolsce. Tamtejszy urząd marszałkowski zgłaszał zapotrzebowanie na 12, także 5-członowych, elektrycznych pociągów. Z informacji uzyskanych w Departamencie Transportu UMWW wynika, że konkursu ofert na nie należy spodziewać się jeszcze w tym roku.
Nowy tabor dla Mazowsza i na PomorzeW marcu także Koleje Mazowieckie informowały o chęci zakupu 6 5-członowych ezt (od połowy 2015 roku Koleje Mazowieckie jako pierwszy przewoźnik w kraju rozpoczęły eksploatacje ezt o takiej długości – widać wyraźnie, że pomysł spodobał się także w innych województwach). Trudno w tej chwili powiedzieć jak finalnie wyglądać będzie zamówienie i kiedy rozpocznie się przetarg.
Przed dużymi zakupami jest także województwo pomorskie, gdzie dotrzeć ma nawet 34 ezt. Otwarcia postępowania w tym wypadku nie będzie jednak prawie na pewno w tym roku.
Co z ezt dla Przewozów Regionalnych?Wielką niewiadomą są także plany zakupowe Przewozów Regionalnych. W przetargu na spalinowe pojazdy (jedna sztuka z opcją na trzy) nie udało się wybrać ich producenta, ze względu na określony zbyt krótki termin dostawy. Nie wiadomo też w jakiej ilości i czy w ogóle przewoźnik zdecyduje się na nowe ezt, czy w grę wejdzie tylko głęboka modernizacja setek EN57, które PR mają w swoim taborze.
O planach taborowych PKP Intercity piszemy w osobnym tekście
tutaj.