Ministerstwo Rozwoju złożyło do oceny przez EBI pierwsze propozycje projektów, które mają być finansowane w ramach Planu Junckera. Wśród nich jest projekt taborowy Przewozów Regionalnych. MIR planuje zgłosić więcej projektów kolejowych.
Zgłoszone projekty mogą otrzymać wsparcie z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych – utworzonego przez Komisję Europejską i Europejski Bank Inwestycyjny funduszu, który ma finansować Plan Junckera. EFIS współfinansuje projekty energetyczne, transportowe, badania i innowacje oraz projekty małych i średnich przedsiębiorstw. Lista rządowa powstała w wyniku konsultacji pomiędzy Ministerstwem Rozwoju, które jest koordynatorem wsparcia EFIS w Polsce, a pozostałymi resortami. Została przygotowana po to, by zidentyfikować i skoordynować rządowe inwestycje, mające potencjał do uzyskania wsparcia z funduszu. Znajduje się na niej 47 projektów o wartości blisko 81 mld zł. W ramach EFIS nie ma tzw. kopert narodowych, co oznacza, że polskie projekty konkurują z przedsięwzięciami z innych krajów. Wsparcie ma być dostępne do lipca 2019 roku, ale środki mogą wyczerpać się wcześniej. O pomocy EBI decyduje więc dobre przygotowanie inwestycji i czas. Więcej o EFIS pisze portal
Rynek Infrastruktury.
Ministerstwo Rozwoju przekazało do oceny przez EBI memorandum dotyczące projektu Przewozów Regionalnych, który obejmuje przeprowadzenie pełnej modernizacji, zakupu 55 sztuk taboru kolejowego. Prace obejmują kompleksową naprawę mającą na celu całkowite odnowienie pojazdu. Wartość tej inwestycji szacowana jest na 458 mln zł.
Kilka propozycji kolejowychMIR opublikowało także zaktualizowaną listę projektów, które zostaną zgłoszone w następnych miesiącach. Wśród nic jest kilka inicjatyw kolejowych. W trzecim kwartale 2016 r. do EBI zostać ma zgłoszony wniosek spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Plan inwestycyjny obejmujący zaprojektowanie i wykonanie pojazdów transportu szynowego w tym elektrycznego zespołu trakcyjnego, wagonów dla pociągów push-pull, platformy spalinowo – elektrycznej zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów niskopodłogowych i wagonu piętrowego.
Na liście rządowej jest też plan budowy linii kolejowej na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej jako linia Podłęże – Piekiełko) wraz z modernizacją linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Inwestycja polega na budowie nowej linii kolejowej w terenie górskim, wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej. Linia jest elementem sieci kompleksowej TEN-T oraz planowanego kolejowego korytarza towarowego Węgry – Polska (Amber). Wniosek do EBI ma zostać złożony w czwartym kwartale 2016 r. Więcej o finansowaniu linii Podłęże – Piekiełko pisaliśmy
TUTAJ.
Trójmiejska SKM modernizuje linię i taborO dofinansowanie z EFIS stara się też PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Pierwszy projekt tej spółki to budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250. Celem projektu jest modernizacja peronu SKM Gdynia Główna wraz z modernizacją przejścia podziemnego i układu torowego oraz modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego Gdynia Główna wraz z jego bezpośrednim otoczeniem. Dodatkowo zakłada się utworzenie zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską na linii nr 250. Wartość projektu wynosi 139,5 mln zł. Trójmiejska SKM stara się też o dofinansowanie zakupu 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru. Ta inwestycja ma kosztować 394 mln zł.
Na liście MIR są też dwa projekty PKP LHS. Pierwszy o wartości 230 mln zł dotyczy modernizacji stacji linii LHS i do oceny w EBI będzie złożony w ostatnim kwartale 2016 r. Drugi to zakup lub modernizacja lokomotyw. Wniosek w tej sprawie złożony będzie w 2017 r.