Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jaki model zamawiania materiałów budowlanych przez PLK?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jaki model zamawiania materiałów budowlanych przez PLK?
fot. PLK
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego przekazała uwagi MIB w sprawie oddzielenia dostaw materiałów budowlanych w przetargach na inwestycje PKP PLK. Zdaniem IGTL, zarządca infrastruktury nie ma zasobów, by prowadzić zamówienia materiałów, a rozdzielenie przetargów spowoduje niepotrzebne komplikacje, które opóźnią inwestycje i zwiększą koszty.

IGTL wysłała pismo do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, w którym odniosła się do ogłoszonego przetargu PLK na dostawy materiałów budowlanych dla przebudowy linii nr 30 na odcinku Łuków – Parczew. Dotychczas PLK ogłosiły 4 przetargi dotyczące tego zadania, tj. na wykonanie projektu i realizację robót oraz odrębne przetargi na dostawy szyn, tłucznia i podkładów. Więcej o tej inwestycji piszemy na Rynku Kolejowym TUTAJ.

Wątpliwości w sprawie zapisów przetargu

Izba uważa, że w opublikowanym dla tego przetargu SIWZ popełniono błędy polegające m.in. stosowanie zapisów sprzecznych z prawem podatkowym. Zamawianie materiałów budowlanych potrzebnych do realizacji inwestycji bezpośrednio przez PLK a nie wykonawców zdaniem Izby nie jest dobrym pomysłem.

Opinię IGTL potwierdzają także firmy uczestniczące w przetargu na dostawy podkładów strunobetonowych dla odcinka Łuków Parczew. Spółki Plastwil oraz Track Tez złożyły odwołania do KIO od niektórych zapisów SIWZ. Spółki te uważają m.in., że zapisy specyfikacji nie uwzględniają charakterystyki inwestycji kolejowych, stosowania sformułowań naruszających zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, brak wymogu przedłożenia dokumentów dopuszczających produkt. Krytyczne głosy ze strony wykonawców spowodowały, że Izba Gospodarcza Transportu Lądowego zdecydowała się wysłać list do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, w którym skrytykowała działania PLK.

– Wyrażamy zaniepokojenie wdrażaniem przez PKP PLK praktyk w przetargach, które zdaniem zdecydowanej większości naszych członków nie spowodują usprawnienia procesów inwestycyjnych, o co niezmiennie zabiegamy. W naszym odczuciu w sposób istotny je pogorszą – napisano w stanowisku IGTL.

Nie było problemu z terminowością

IGTL uważa, że rozdzielenie dostaw materiałów od robót budowlanych nie spowoduje przyspieszenia procesu budowlanego, ale rozmyje odpowiedzialność poszczególnych uczestników procesu inwestycyjnego. Izba krytycznie ocenia przetarg na dostawę materiałów dla przebudowy odcinka linii nr 30 Lublin – Parczew.

Izba wskazuje, że jak dotąd nie było problemu z terminowością dostaw materiałów na zlecenie wykonawców prac budowlanych przy inwestycjach kolejowych. Rozdzielenie przetargów na prace i na dostawy materiałów przyczyni się do wzrostu kosztów po stronie zamawiającego, zwiększy także odpowiedzialność po stronie PLK. Izba obawia się także, że PLK nie ma odpowiednich zasobów ani doświadczenia, by prowadzić zamówienia dostaw materiałów. PLK będzie musiało teraz nie tylko zamawiać materiały, ale też prowadzić proces kontroli ich jakości, organizować terminy dostaw i robót, organizować place składowe i ponosić odpowiedzialność względem wykonawcy.

IGTL obawia się, że nowy sposób organizacji przetargów na inwestycje kolejowe spowoduje ich wydłużenie. Producenci materiałów zdaniem Izby zostaną obciążeni dodatkowo niestosowanymi wcześniej gwarancjami zabezpieczającemu. Pogorszą się natomiast wyniki wykonawców, gdyż spadną ich przychody, a banki oceniają wiarygodność finansową m.in. po przerobach.

IGTL postuluje, by zamówienia materiałów były organizowane tak jak dotychczas przez wykonawców, natomiast proponuje wprowadzenie możliwości fakturowania zamawiającego wartością materiałów dostarczonych na plac budowy oraz rozszerzenie definicji placu budowy o magazyny wykonawcy. IGTL postuluje też wprowadzenie zaliczek na prowadzenie budów wraz z wprowadzeniem obowiązku przekazywania części tych zaliczek na producentów materiałów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

Infrastruktura

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

jar, Rynek Kolejowy 08 lutego 2018

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

jar, Rynek Kolejowy 03 lutego 2018

Przetarg na nadzór nad modernizacją Krakowskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

Infrastruktura

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

jar, Rynek Kolejowy 08 lutego 2018

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

jar, Rynek Kolejowy 03 lutego 2018

Przetarg na nadzór nad modernizacją Krakowskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5