Trwają prace nad uruchomieniem korytarza towarowego nr 11, który ma się stać nowym sprawniejszym połączeniem Polski i Węgier z portem Koper w Słowenii i Serbią. Obecnie analizowane są lokalizacje węzłów i prawdopodobnych tras.
Na obecnym etapie, a także w formalnej procedurze, wskazywane są wyłącznie kluczowe węzły na korytarzu. Wyznaczenie konkretnych linii przebiegu podstawowego i tras alternatywnych jest zadaniem Rady Zarządzającej, utworzonej na podstawie rozporządzenia przez zarządców infrastruktury.
Wstępna propozycja trasyRamowy przebieg korytarza nr 11 według ustaleń poczynionych w Budapeszcie to: Koper – Ljubljana –Zalaszentivan – Sopron/Csorna – Rajka – Bratysława – Katotowice/Kraków – Warszawa/Teresporl oraz odnoga - z granicy węgiersko – serbskiej – Kelebia – Budapest – Komárom – Leopoldov do Rajki).
- Poniższa mapa ma wyłącznie charakter poglądowy. Wyznaczenie linii i terminali będzie zadaniem Rady Zarządzającej, zgodnie z zapisami rozporządzenia 913/2010. Dalsze lub inne linie w ramach
podstawowego przebiegu mogą zostać wyznaczone do korytarza – wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Bodziec dla rozwoju regionówProjektanci korytarza zakładają pozytywny wpływ jego utworzenia na rozwój połączeń towarowych pomiędzy granicą polsko-białoruską i Warszawą oraz rejonem Katowic i Krakowa, a ważnymi ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.
Korytarz ma stanowić uzupełnienie oferty istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier, czego dotychczas na mapie korytarzy brakowało. Potencjał ekonomiczny i szczegółowe prognozy przewozowe będą przedmiotem dalszych analiz
Jak wyjaśnia ministerstwo infrastruktury, utworzenie kolejowego korytarza transportu towarowego jest obecnie na wstępnym etapie. Formalna procedura nie została jeszcze wszczęta.
- Zostanie ona uruchomiona oficjalnie po przekazaniu Komisji Europejskiej listu intencyjnego podpisanego przez osoby reprezentujące ministerstwa właściwe do spraw transportu wszystkich zainteresowanych państw, stosownie do przepisów rozdziału drugiego rozporządzenia (EU) 913/2010. Powinno to nastąpić w ciągu kilku najbliższych tygodni – tłumaczy MiB.
Projekt oceni BrukselaNastępnie Komisja Europejska (DG MOVE) przeprowadza niezbędne analizy w celu przygotowania projektu decyzji w sprawie utworzenia korytarza. Termin nałożony na KE przez art. 5 ust. 6 rozporządzenia to 9 miesięcy. Decyzja taka wymaga również zatwierdzenia przez komitet SERAC, zgodnie z artykułem 21 rozporządzenia. Stosownie do art. 5 ust. 7 korytarz powinien zostać uruchomiony w terminie dwóch lat od decyzji KE.
Inicjatorem utworzenia korytarza jest strona węgierska. Polska od samego początku jest pozytywnie nastawiona do tej koncepcji oraz bardzo aktywna w pracy nad uruchomieniem konkretnych działań w celu przełożenia jej na formalną decyzję.