– Priorytetem nowych władz PKP SA ma być wsparcie dla PKP PLK przy modernizacji linii kolejowych, odzyskanie pasażerów i współpraca z Pocztą Polską – powiedział na początku kwietnia minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, ujawniając nowy skład zarządu PKP SA. Na jakim polu możliwa jest współpraca PKP z Pocztą Polską?
Już w kwietniu 2015 roku poprzedni zarząd PKP SA i Poczta Polska podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy zagospodarowaniu nieruchomości w ramach projektów deweloperskich. Obie spółki należą do największych właścicieli nieruchomości w Polsce i obie są w całości własnością Skarbu Państwa.
Wspólne inwestycje w Warszawie i Trójmieście– Współpraca ma na celu realizację projektów deweloperskich obejmujących tereny PKP SA i Poczty Polskiej. Spółki dążą do zwiększenia potencjału nieruchomości oraz ich bardziej efektywnego zagospodarowania – informowały PKP SA w komunikacie prasowym wiosną zeszłego roku. Konkretnie chodziło o wspólne planowanie i realizowanie inwestycji budowlanych w dwóch lokalizacjach: w Warszawie (ul. Chmielna i dworzec Warszawa Główna) oraz w Gdyni na Międzytorzu. Dodatkowo strony miały analizować posiadane nieruchomości pod kątem realizacji podobnych projektów w przyszłości. Inwestycje w Warszawie i Trójmieście planowane są do realizacji w latach 2017–2018, obie objęte są jednym miejscowym planem zagospodarowania, stąd wynikała więc decyzja o współpracy, tym łatwiejsza, że obie strategiczne spółki mają jednego właściciela.
Skala współpracy może być większaW skali całego kraju wiele planów zagospodarowania przestrzennego, które obejmują rejon dworców kolejowych, często zawierają w sobie także obiekty pocztowe. Wynika to z dawniejszego lokalizowania urzędów pocztowych i centrów administracyjnych w pobliżu dworców. Obecnie Poczta Polska jest obok PKP SA największym dysponentem terenów i nieruchomości przydworcowych. Pobieżne przejrzenie listy nieruchomości dostępnej
TUTAJ pozwala szybko zorientować się, jak wiele ich jest i w jak atrakcyjnych lokalizacjach potrafią się znajdować (poza Trójmiastem i Warszawą, np. we Wrocławiu).
Słowa ministra odpowiedzialnego za transport wywołały falę dyskusji na temat ewentualnego powiększenia skali współpracy PKP SA z Pocztą Polską. Ale urzędnicy z MIB są dość wstrzemięźliwi w objaśnieniu deklaracji ministra. – Program współpracy będzie kontynuowany, ze szczegółami określenia tej współpracy jeszcze się jednak wstrzymamy – powiedział Jakub Dąbrowski z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Paczkomaty na dworcu, bilety na poczcie
W MIB dowiedzieliśmy się natomiast, że na poziomie klienta będzie miała miejsce szersza współpraca. Na poczcie możliwe będzie m.in. nabycie biletu kolejowego, z kolei na dworcach znajdą się tzw. paczkomaty (częściowo już na nich są) Poczty Polskiej i bankomaty Banku Pocztowego. Pierwszy eksperyment dotyczący sprzedaży biletów w urzędach pocztowych spółki z grupy PKP mają już za sobą.
Przez 3 miesiące, od lutego 2015, bilety na pociągi PKP Intercity sprzedawano w 37 placówkach w 3 województwach (podlaskim, śląskim, dolnośląskim). Jak informował w komunikacie przewoźnik, „w wytypowanych placówkach podróżni mogą uzyskać informacje o połączeniach i ofertach promocyjnych PKP Intercity, otrzymać fakturę VAT do zakupionego biletu, bądź złożyć w formie pisemnej reklamację”. Wspólny projekt przewoźnik i pocztowcy zakończyli po 3 miesiącach i, według naszych informacji, nie zakończył się on sukcesem. Według naszych informacji pocztowcy byli słabo przygotowani do sprzedaży biletów, zakres działania nowej oferty był zbyt wąski, a czas trwania oferty nie pozwolił przyciągnąć do niej nowych klientów. Wadą rozwiązania było także lokalizowanie sprzedaży biletów w dużych urzędach pocztowych w miastach, a nie w mniejszych, gdzie zapotrzebowanie na usługę kasową jest zdecydowanie większe.
– Umowa o współpracy zakończyła się i obecnie bilety PKP Intercity nie są sprzedawane na poczcie. Analizujemy wnioski, które zebraliśmy razem podczas współpracy, nie wykluczamy, że w przyszłości wrócimy z taką ofertą – powiedziała Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
W żadnej z rozmów, którą w tej sprawie prowadziliśmy, nie wrócił temat powrotu na tory wagonów pocztowych. Ostatni z nich w składzie pociągu "Przemyślanin" relacji Kraków Główny – Szczecin Główny pojawił się na torach 29 maja 2011 r.