– Z końcem roku 2016 jesteśmy w PKP PLK szczególnie zadowoleni z tego, że został przyjęty Krajowy Program Kolejowy. Pozwala nam on realizować wcześniej nie ujęte w programie inwestycyjnym projekty. Teraz możemy w sposób formalny przystępować do ich realizacji – powiedział Ireneusz Merchel podczas spotkania z dziennikarzami.
Okazja do rozmowy z dziennikarzami na co dzień zajmującymi się tematyką gospodarczą, pojawiła się podczas spotkania, na którym zainaugurowano działalność
Rady Ekspertów przy PKP PLK. Ireneusz Merchel ocenił zmiany, jakim uległa spółka w ciągu ostatniego roku.
– Początek pracy zarządu przypada na przegląd przygotowań do wdrażania inwestycji. Niestety okazało się, że w wielu przypadkach zastaliśmy puste szuflady. W mojej ocenie poprzedni zarząd skupił się na zakończeniu inwestycji z poprzedniej perspektywy, nie przystępując z należytą starannością do nowej. W ostatnich latach stworzono za to kilka dodatkowych biur a zatrudnienie w centrali zwiększyło się o ponad 50%. Zaczęło dochodzić do sytuacji, w której odpowiedzialność za poszczególne inwestycje była rozmyta. Dlatego pierwszą, istotną zmianą, była zmiana mentalności pracowników w tym kierunku, by osobiście odpowiadali za powodzenie projektów, a nie uprawiali tak zwaną „spychologię” – mówił Ireneusz Merchel.
Prezes PKP PLK podkreślił większe zaangażowanie członków zarządu spółki w projekty dotyczące konkretnych linii kolejowych. Odniósł się też do idei powstania Rady Ekspertów przy PKP PLK.
– I ja i zarząd często uczestniczymy w posiedzeniach grup roboczych, zespołów. Staramy się brać w nich czynny udział, bo to kopalnia wiedzy na temat problemów branży. Na początku zauważyliśmy, że wykonawcy niechętnie zadają pytania, teraz się to zmienia – ocenił prezes PKP PLK – Jesteśmy przekonani, że rozpoznanie problemów branży na samym początku skróci później czas trwania inwestycji. Prawnicy nie są nam potrzebni na etapie rozmów, chcemy skończyć z zasadą, że na radę budowy przychodzili prawnicy od wykonawcy i od zamawiającego. Na plac budowy mają przychodzić inżynierowie i to oni mają rozwiązywać problemy. Prawo jest rzeczą ostateczną – dodał Ireneusz Merchel.
Prezes PKP PLK podał też przykład konkretnych prac, zmierzających w kierunku zwiększenia efektywności planowanych na torach inwestycji. Piszemy o tym
tutaj.