Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ireneusz Merchel: Do końca roku ogłosimy przetargi za 25 miliardów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-08-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ireneusz Merchel: Do końca roku ogłosimy przetargi za 25 miliardów
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Projekty, zaplanowane w Krajowym Programie Kolejowym, mieszczą nam się w perspektywie unijnego współfinansowania. Owszem, są na liście takie, które są bardziej zagrożone – ale w PKP PLK mamy tego świadomość. Bardziej ryzykowne projekty będą pod większym reżimem nadzorczym. Projekty z tzw. listy rezerwowej będziemy realizować m.in. z oszczędności na największych przetargach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Prezes PLK poinformował dziennikarzy o stanie w jakim znajdują się projekty z listy podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. – Studia Wykonalności na wszystkie zadania z listy podstawowej są już wykonane lub są w trakcie realizacji. W skali ogólnej (biorąc pod uwagę także listę rezerwową – dop. red) zaplanowaliśmy do wykonania 68 studiów. Zakończyliśmy pracę nad 21 z nich, w tym roku zakończymy 16 następnych. Jest dla nas bardzo istotne, aby dobrze przygotować także projekty z listy rezerwowej. W wypadku oszczędności na przetargach, które na pewno będą, chcemy mieć możliwość sprawnego uruchomienia przetargów właśnie z tej listy. W tym celu dla 11 z nich tworzymy studia wykonalności – powiedział prezes PKP PLK.

Jakie to będą oszczędności? Pewien obraz tego widać już po zadaniach ogłoszonych w tym roku. – W 2016 roku, do dnia dzisiejszego, zaplanowano realizację inwestycji z KPK na kwotę 4 mld 290 mln. Po ogłoszonych przetargach PLK szacuje, że uda się zaoszczędzić z tej sumy około 200 mln zł.

Przetargi ogłaszano bez studium wykonalności i PFU?

Merchel zwrócił uwagę na postępowania przetargowe z 2015 roku, które toczą się, bądź są w fazie realizacji. Tu chodzi o kwotę 17 miliardów zł w związku z 24 przetargami. – W świetle znowelizowanej ustawy o zamówieniach publicznych, w dzisiejszych realiach te przetargi w ogóle nie powinny ujrzeć światła dziennego, ponieważ część z nich ogłaszano bez wykonanych prac studialnych lub bez programu funkcjonalno-użytkowego. Z 24 zadań tylko 3 z nich miały dokumentację pozwalającą na wejście w drugi etap procedury przetargowej – powiedział szef PKP PLK, odnosząc się do tematu „pustych szuflad”, która miała pozostać po poprzedniej ekipie zawiadującej PKP PLK.

Przetargi na kwotę 25 miliardów

W sierpniu PKP PLK ogłosi postępowania przetargowe na około miliard złotych (700 mln będą kosztować prace na odcinkach linii kolejowych pomiędzy Malborkiem i Gardeją oraz między Łodzią a Zduńską Wolą). Kwota wszystkich postępowań z 2016 ma opiewać na 9,2 miliarda zł.

Jak informuje PKP PLK, są to postępowania w większości z przygotowaną dokumentacją (z PFU i SW), co pozwoli na szybsze wejście w fazę projektowania i budowy (dla przetargów „zaprojektuj i buduj”) lub od razu do realizacji. Łącznie z przetargami przesuniętymi z zeszłego roku, już ogłoszonymi i czekającymi na ogłoszenie na rynku w 2016 roku ma się pojawić worek przetargowy na łączną sumę około 25 mld zł. Merchel szacuje, że w 2016 uda się podpisać umowy z wykonawcami na realizację prac za około 5 mld zł, a w pierwszym półroczu 2017 – na 18 mld zł. To koło 25% wartości wszystkich projektów przeznaczonych do realizacji w KPK.

Drażliwy system kar

– Chcemy wprowadzać udogodnienia dla wykonawców, łatwiej będzie im pozyskać materiały budowlane czy zaliczkę. Nie ukrywam, że sporo rozmawiamy o systemie kar. To wśród nich bardzo drażliwy temat. Finalnie ograniczyliśmy liczbę kar, ale jeśli chcemy na przykład umożliwić dostawy materiałów liczymy na sprawną realizację inwestycji. Jeśli ktoś tego nie dokonuje, wtedy będziemy sięgać po kary – powiedział prezes, zapewniając jednocześnie, że jest w kontakcie z przedstawicielami inwestorów, by w razie konieczności rozmawiać o drażliwych tematach.

Gdzie trafią pieniądze z oszczędności?

Prezes Merchel odpowiedział też na pytanie „Rynku Kolejowego” o to gdzie w pierwszej kolejności trafią pieniądze z oszczędności uzyskanych na przetargach.

– Jeśli chodzi o projekty związane z CEF, są to pieniądze bezpośrednio dedykowane inwestycjom – pieniądze więc w tym wypadku wrócą do Brukseli. Jeśli natomiast chodzi o przebudowy i modernizacje ze środków POIiŚ, programu Polska Wschodnia czy RPO – te środki mogą być przesuwane – powiedział Ireneusz Merchel.

PKP PLK będzie na bieżąco decydować, czy przenosić pieniądze na projekty z listy rezerwowej związanymi z inwestycjami w określone linie, czy na przykład przeznaczać je na projekty multilokacyjne (takie jak budowa systemu informacji pasażerskiej, kontynuacja projektu rozjazdowego, czy związanego z bezpieczeństwem na przejazdach).

Szacujemy oszczędności na przetargach na poziomie od 15-20% pierwotnie założonej wartości kontraktu. To dobrze wróży projektom, które nie dostały się na listę podstawową – zakończył Merchel.

Prezes PLK opowiedział także dziennikarzom o planowanych zmianach w strukturze spółki, którą kieruje. Więcej o tym piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5