Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", to Polski Fundusz Rozwoju będzie podmiotem, który zainwestuje w Pesę. Państwowa spółka otrzymała wyłączność na negocjacje z największym krajowym producentem taboru.
Bydgoski producent taboru przeżywa problemy. Część z nich udało się rozwiązać dzięki podpisanej w listopadzie
umowie kredytowej z konsorcjum banków z PKO BP jako liderem. Wciąż jednak
występują problemy z uzyskaniem gwarancji finansowych dla realizacji kontraktów.
Banki zastrzegły sobie w umowie możliwość
wprowadzenia zmian w zarządzie spółki. Kolejnym punktem umowy było
znalezienie do końca marca inwestora, który pomoże Pesie w procesie restrukturyzacji. Jak
informowaliśmy niedawno, w wyścigu pozostali tylko Polski Fundusz Rozwoju i czeska Škoda Transportation. Wcześniej zainteresowane objęciem akcji w Pesie były też m. in. firmy hiszpańskie, chińskie
oraz Stadler.
Polski Fundusz Rozwoju ma wyłącznośćJak dowiedział się "Rynek Kolejowy", wyłączność na negocjacje z właścicielami Pesy otrzymał ostatecznie Polski Fundusz Rozwoju. Kontrolowana przez Skarb Państwa spółka będzie teraz ustalać warunki inwestycji. Według założeń, podniesie ona kapitał w firmy w zamian za części akcji spółki. Jej założyciele, m. in. wieloletni prezes Tomasz Zaboklicki, wciąż mają mieć w niej udziały.
- Pesa zakończyła ważny etap procesu pozyskiwania inwestora. Po analizie przedstawionych ofert zdecydowano, że dalsze negocjacje, na zasadzie wyłączności, będą prowadzone z Polskim Funduszem Rozwoju. Do czasu zakończenia rozmów, ze względu na ich poufność, nie będziemy udzielać żadnych informacji w tej kwestii, ani też komentować podjętych na tym etapie decyzji - poinformował Szef Zespołu PR Pesy Maciej Grześkowiak.
PFR spłaci pożyczkę Pesy
Według "Rzeczpospolitej", do końca marca PFR spłaci 300 mln zł pożyczki, jaką Pesa zaciągnęła w bankowym konsorcjum, aby utrzymać płynność, ale obie strony będą potrzebowały prawdopodobnie kilku miesięcy, aby osiągnąć ostateczne porozumienie. Pesa i PFR
mają już wspólny pool taborowy - Rail Capital Partners.
Teraz ustalane będą szczegóły transakcji. Warto przypomnieć, że największy krajowy konkurent Pesy - Newag ogłosił w listopadzie, że zamierza prowadzić rozmowy z Polskim Funduszem Rozwoju w zakresie ewentualnego przejęcia części udziałów. W
rękach państwowych jest też fabryka FPS H. Cegielski. To oznacza, że rozpoczął się proces konsolidacji polskich producentów taboru.