Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Intercity wnioskuje do UTK o zgodę na przyznanie 20 tras

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Intercity wnioskuje do UTK o zgodę na przyznanie 20 tras
Fot. Jakub Kapka, SM42.pl
Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło 20 wniosków od PKP Intercity, które dotyczą otwartego dostępu na trasach krajowych. Obejmują one pociągi, które przewoźnik chce uruchomić od nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie od 10 grudnia 2017 roku. Ma to związek ze zmianą przepisów, które weszły pod koniec ubiegłego roku. UTK musi teraz sprawdzić, czy połączenia komercyjne nie zagrażają równowadze ekonomicznej połączeń świadczonych w ramach umowy o usługach publicznych.

Otwarty dostęp to uprawnienie do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich dla przewoźników nie posiadających podpisanej z organizatorem – czyli Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa – umowy o świadczenie usług publicznych. Uprawnienie to jest przyznawane na podstawie decyzji wydawanej przez prezesa UTK.

Wnioski o taką decyzję złożyło na początku stycznia PKP Intercity dla rozkładu 2017/2018. Dotyczą one 20 różnych relacji, o przyznanie których przewoźnik ubiega się w trybie otwartego dostępu. Dokumenty zawierają szczegółowe relacje pociągów, przewidywane rozkłady jazdy, kategorie pociągów a także przewidywane typy pojazdów do obsługi pasażerów na danej trasie. Przewoźnik zawarł także sposób dystrybucji biletów oraz wszelkie biletowe promocje, które stosować będzie w swojej ofercie. 

Jakie relacje komercyjne będzie obsługiwać PKP IC?

Co znajdziemy we wnioskach PKP IC? Na trasie Bielsko-Biała – Gdynia założono trzy pary pociągów EIP (w tym jeden tylko do Warszawy) i jeden EIC. Na trasie Gdynia – Gliwice – dwie pary EIP i dwie krótsze relacje w kategorii EIC (Górnik do Katowic, Chemik z Warszawy). Zgłoszono też trasę do Berlina na odcinku Gdynia – Poznań – Rzepin w kategorii IC, a także EIC Sobieski na trasie z Gdyni do granicy w Zebrzydowicach oraz Pendolino Gdynia – Rzeszów. Na trasę Kraków – Zebrzydowice zaplanowano IC Cracovia do Pragi i EN Silesia do Bogumina (i dalej do Wiednia).

Według zgłoszonego wniosku, IC Sambor Gdynia – Zielona Góra ma kursować w soboty i niedziele (skład wagonowy), a w wakacyjne weekendy pojedzie TLK Pirania Katowice – Kołobrzeg (w jedną stronę w sobotę, powrót w niedzielę). Również w weekendy ma kursować TLK Delfin relacji Łódź – Łeba przez Warszawę i linię E65. W Wakacje na odcinku Łeba – Lębork sygnalizowane są też TLK Sarbsko i TKL Gardno. Złożono też wnioski na wakacyjne pociągi na Hel: TLK Morświn, Płetwal i Foka na odcinku z Gdyni, EIC Jantar z Warszawy. Przez stolicę mają pojechać w wakacje także TLK Rozewie z Łodzi Kaliskiej oraz weekendowy IC Lazur z Łodzi Fabrycznej (skład wagonowy). Na odcinku Słupsk – Ustka założono wakacyjne TLK Koral i TLK Rowokół.

Na najdłuższej relacji Zakopane – Kraków – Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg zaplanowano szereg połączeń obsługujących poszczególne odcinki. To przede wszystkim szereg pociągów EIP, dla których nie zakłada się obsługi odcinka Kraków – Zakopane. Oprócz tego poszczególne odcinki obsłużą pociągi kategorii EIC: Neptun, Słupia, Krakus, Fregata, Modrzejewska, Kościuszko, Lajkonik, Kwiatkowski, Sawa. Skłodowska, Tatry, Tatry–Bis, Norwid, Kaszub, Giewont i Morskie Oko. Do tego dochodzi jeden pociąg kategorii TLK – Nosal z Zakopanego do Warszawy.

Na trasie Warszawa – Poznań – Zielona Góra ma kursować EIC Lech. Przez CMK i Częstochowę do Wrocławia pojedzie 6 par pociągów, w tym cztery Pendolino (jedno do Jeleniej Góry) oraz EIC Odra. Sezonowa EIC Śnieżka dojedzie do Szklarskiej Poręby. Trasę Warszawa – Poznań – Szczecin obsłuży EIC Chrobry.

Złożony wniosek obejmuje też EN Talgo z Moskwy do Berlina i EN Paris do Paryża z postojami w Terespolu, Warszawie, Poznaniu i Rzepinie (Paris – także w Kutnie), EN Nice do Nicei z postojami w Warszawie i Katowicach. We wniosku znajdziemy też cztery pociągi Warszawa – Berlin oraz EN Chopin i EIC Polonia przez Zebrzydowice do Wiednia (we wniosku stacją końcową jest Jelenia Góra, co wydaje się błędem), Varsovia do Budapesztu oraz EN Vltava do Pragi. Do Stolicy Czech zgłoszono też IC Praha i Porta Moravica. Do Ostrawy będzie docierać Comenius.

Zmiana przepisów

Jak tłumaczy Urząd Transportu Kolejowego, 30 grudnia 2016 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, wprowadzająca nowe przepisy dotyczące przyznawania otwartego dostępu na danej trasie krajowej. Procedury przyznania otwartego dostępu nakładają na prezesa UTK obowiązek badania równowagi ekonomicznej. Urząd ma wtedy sprawdzić, czy proponowane krajowe połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych.

Organ regulacyjny ma obowiązek opublikować złożone wnioski niezwłocznie po ich otrzymaniu na swojej stronie internetowej. Publikacja wniosków odbywa się z zastrzeżeniem informacji wrażliwych z handlowego punktu widzenia wnioskodawcy ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5